Bisonblog

Samhälle, internet, media

Nyordslistan för webben 2011

Idag lanserades Språkrådets nyordslista för 2011. Lämpligt nog passar det bra att fortsätta Bisonblogs helgläsning med den webbrelaterade nyordslista jag gjorde till Internetworld i mars. Språkrådets och min lista har ett ord gemensamt, nämligen foliehatt. Kolla även längst ned för orden du helst skulle undvika 2011. 

OrdmolnI vår värld av ständigt ny utveckling möter vi en strid ström av nya ord. Några försvinner snabbt medan andra hänger kvar. Språkrådet gör varje år en nyordslista med ord som kalsongbombare, inaskad och kaffeflicka. Av naturliga skäl platsar även ett gäng webbrelaterade ord på listan, som till exempel Facebooka och app. Men vi nöjer oss inte med det.

Här är listan på de ord vi tror att du som jobbar med digitala kanaler kommer att stöta på under 2011. En del beskriver riktiga innovationer och nyheter, medan andra kanske mer representerar webbslang från Silicon Valley. Några har du hört förut, men tål att upprepas. Har du fler förslag?

Appicentrum
Beskrivning av Malmö-regionen som landets ledande område för apputveckling och mobila tjänster.

Appifiering
Smarta mobiler och pekplattor har satt en ny standard för gränssnittsdesign samtidigt som fenomenet med appar (applikationer) tvingat utvecklare att renodla och skala av olika tjänster. En app ska göra en sak och göra det bra.
Appifieringen har även förändrat hur det går att ta betalt för innehåll på nätet och visat vägen för bland annat mikrobetalningar och hur avskalat och renodlat, men inlåst, innehåll går att göra lönsamt.

Bloppis
När en bloggare bestämmer sig för att sälja second hand-kläder eller prylar via sin egen blogg kallas det ofta bloppis.

Checka in
När dina kunder använder någon av de positioneringstjänster som finns (till exempel Facebook Places, Gowalla eller Foursquare) för att visa dig och resten av världen att de befinner sig på en specifik plats.

Curation
“Curation of content” eller att kuratera innehåll (den svenska översättningen diskuteras ännu i bloggosfären) har blivit ett hett begrepp. Det handlar om att välja ut och lyfta fram användarskapat innehåll baserat på ett område eller en nisch. Exempel på tjänster är till exempel Curated.by och Paper.li.

Disruptive
En innovation som är “disruptive”, eller eruptiv, är en innovation som förändrar en marknad radikalt. Ett exempel är hur Blocket nästan helt slog ut radannonseringen i landets tidningar. Marknaden inte bara förändrades, den försvann i princip för att uppstå i en annan form, på andra villkor.

Dropshipping
En logistikkedja som bygger på att en e-handlare utan lager låter sina leverantörer både lagra och skicka produkter direkt till kunderna. Dock sker betalningen från kunderna direkt till e-handlaren som förmedlar själva köpet, till skillnad från en affiliate.

Facerape
Att logga in på någon annans Facebook-konto och göra uppdateringar eller förändra informationen utan kontoägarens vetskap.

Foliehatt
Från början en hatt gjord för att skydda mot strålning och och utomjordingar. Numera ett skämtsamt namn i webbvärlden på personer utan koll på läget, eller med långt gångna konspirationsteorier och skev verklighetsuppfattning.

Förstärkt verklighet
(Även upphöjd verklighet. Från engelskans augmented reality.) När ett lager mellan användaren och verkligheten skapas, till exempel genom mobiltelefonens kamera och display, där information kan visas och hänvisas till. Den som sett Terminator-filmerna ser ett exempel på hur meta-data presenteras i realtid för roboten spelad av Arnold Schwarzenegger, ett exempel på augmented reality.

Meme
Kommer från memetiken och härstammar från grekiskan ord för minne. I webbsammanhang är en meme (på svenska mem) ofta en text, video eller ljud som får viral spridning och som förändras när den sprids. Ett exempel är remixversioner på skämtsamma videoklipp eller en lista med frågor som en bloggare svarar på och sedan ber andra svara på i sina bloggar. Mem skulle kunna beskrivas som ett ständigt muterande minne.

Omnikommunikation
(Från engelskans ubiquitous communication). Alltid närvarande kommunikationsmöjligheter skapar en tillvaro där till exempel kunder eller användare kan kommunicera när, var och hur som helst utan att behöva tänka på hur det fungerar rent tekniskt.

Placerape
Att “tagga” en vän på Facebook på en plats där den inte befinner sig genom Facebook Places. På vännens profilsida kommer det att se ut som att den “checkat in” på platsen.

Social graf
Termen myntades av Facebooks grundare Mark Zuckerberg för att beskriva relationerna mellan människor i sociala nätverk online. För många nya webbtjänster är det viktigt att vara en del av den sociala grafen.

Spelifiering
(Från engelskans gamification). Att använda spelmetoder eller spelmekanik i till exempel appar eller program som egentligen inte är spel. Genom att integrera spelmoment kan användaren uppmuntras att utföra vissa saker eller lära sig att använda en tjänst på rätt sätt. Det handlar om att engagera användaren och locka till vårt ursprungliga behov av att spela, leka eller vinna. Tråkiga uppgifter som att fylla i ett formulär kan göras roligare med hjälp av spelmekanik. Ordet “levla” hör delvis ihop med begreppet. Att levla är att ta sig vidare till nästa level i ett spel eller onlinevärld.

Tonalitet
Ursprungligen ett ord hämtad från musikens värld men som i webbvärlden ofta används med koppling till tonläge, det vill säga hur ett företag eller organisation låter och uttrycker sig i sin publika kommunikation (ofta i sociala medier).

Trolla
När en deltagare i en diskussionstråd har för avsikt att sabotera samtalet och snarare syftar till att skapa missförstånd och göra påhopp än att bidra till diskussionen. Att trolla är en handling som utförs av Troll, en benämning på ivrigt kommenterande deltagare (ibland med rättshaveristiska inslag) i forumdiskussioner.

Tweeps
Dina följare på Twitter, eller de du har mest kontakt med på Twitter.

Twitterbeef
En konflikt eller uppeldad diskussion mellan två parter på Twitter. Kommer från hiphop-världens “beef”, en konflikt mellan två rappare (förr i tiden ofta mellan väst- och östkusten).

Twitterjunta
En twitterbaserad syjunta. Via hashtaggen #twitterjunta kan du följa diskussioner om handarbete och nörderier kring stickning.

Ord du helst ville undvika 2011
Vilka ord använder du för att beskriva din verksamhet och ditt företag? Robin Wauters på Tech-bloggen Techcrunch listar tio typer av ord han tröttnat på att höra från de företag han bevakar. Orden är vanligt förekommande i pressmeddelanden och annan företagsinformation och har använts så ofta att de nästan förlorat sin ursprungliga betydelse.

1. Ledande/ledare
Om alla är ledande är ingen ledande.

2. Bästa/snabbaste/största och så vidare.
Om orden ovan följs av ett supernischat område förloras hela betydelsen. “Den största tillverkaren av röda stämplar med vår företagslogo på”.

3. Innovativ/Innovation
Väldigt få saker är innovativa på riktigt. Ett botemedel mot cancer är en innovation, en ny version av din produkt är det antagligen inte.

4. Revolutionerande
Tänk efter hur en revolution brukar beskrivas i historieböckerna. Det handlar ofta om stora samhällsförändringar. Kommer din lösning att skapa en revolution? Troligtvis inte.

5. Prisbelönt
Väldigt få utmärkelser skapar automatiskt goodwill, om det inte är Nobelpriset vi pratar om.

6. Disruptive
En produkt eller tjänst är väldigt sällan “disruptive” eller eruptiv på riktigt. Och den är det nästan aldrig direkt vid lansering, då det kan ta flera år att göra en eruptiv förändring på en marknad.

7. I framkant
Hänger ihop med ord som innovativ, revolutionerande och “disruptive” och används så ofta att du nästan framstår som satirisk om du använder det igen.

8. Nästa generations …
Överanvänt begrepp. Varför inte bara säga att du uppdaterat din produkt? Eller är det bara är barn som kan använda den?

9. Strategiskt partnerskap
Partnerskap mellan företag är i allmänhet en bra sak, och som ibland kan ha ett nyhetsvärde. Men det blir inte helt plötsligt en löpsedelsnyhet bara för att du lägger till strategiskt framför.

10. Synergi
Synergi står för att helheten i kombination är bättre än summan av de individuella delarna. Som när två skadedjur tar ut varandras effekter och på så sätt skapar en bättre miljö, odling eller vad det nu kan vara. Dock är betydelsen av synergieffekter när ett företag köper ett annat ganska överdrivet, och ibland blir effekten motsatt.
Läs mer om överanvända ord på Techrunch.

Relaterade inlägg:

Föregående

”Twitter kan vara väldigt hårt”

Nästa

Aktivism i fokus när Maktministeriet summerar 2011

1 Kommentar

  1. Notera att synergi egentligen kan vara både negativ och positiv. Generellt sett antar folk att man syftar på positiv.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: