Berlinbaserade men svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud växer med 400 000 medlemmar i månaden. Nyligen gjorde Lisa Bjerre en intervju med en av grundarna, Eric Wahlforss, för Internetworlds räkning. Soundcloud är för ljud vad Youtube är för video känns det som. Eller vad Jaycut är för video kanske man ska säga. Äh, en blandning då. Oavsett är det intressant att läsa om resan från lönestopp och nedläggningsvibbar till köande investerare och en skalbar intäktsmodell.

Vi har en tydlig idé om vart vi vill ta det, klara mål om vart vi vill komma. Det är en kul resa. Exitmöjligheter är inte något som finns i vår vardag nu. De nya investerarna är världsledande och det är kul att ha konversationer kring produktstrategi med folk som sitter i styrelsen för Ericsson och Twitter. Jag kör gärna vidare ett tag till med det här upplägget.

Jag minns när Eric och medgrundaren Alex gjorde sin dragning på konferensen Hej!2007 . Det var även då jag första gången fick en invite till Spotify. Eric och Alex gick under namnet Trustmojo, och ”metakonferensandet” med twitterflöden på väggarna och jaikububblan i högform känns också lite nostalgiskt så här i efterhand.

Tydligen går även Eric och medgrundaren Alex ”all in” för Adidas räkning.

Relaterade inlägg: