”Let Facebook change and take over your life”

Vad är grejen med Facebook? Sajten är på ett segertåg världen över just nu och antalet svenska användare ökar stadigt. Tidigare har jag skrivit om de socioekonomiska aspekter som spelar in när användarna väljer Facebook framför till exempel MySpace. Här kommer några andra intryck av tjänsten: En framgångsfaktor för Facebook tror jag har att göra […]

Val av community – en fråga om socioekonomisk klass?

Den senaste tiden har communityt Facebook fullkomligt exploderat i antal svenska användare. Och sajten har varit populär i USA en tid. Men varför väljer användarna just Facebook, och inte MySpace till exempel? I många fall kan teknisk funktionalitet vara avgörande för en tjänsts poularitet, men Danah Boyd menar att det handlar om klass. I en […]

Redaktionsjaiku – ett litet steg mot transparens

Sedan en tid tillbaka har du kunnat följa min "stream of life" via Jaiku-badgen här till vänster på bloggen. Men jag har ju helt glömt bort att berätta att jag även fått mina supersmarta kollegor på Internetworld att börja jaikua. Sedan några veckor visas redaktionens jaikuflöden direkt på Internetworlds blogg. Det är i alla fall […]

Företagscommunity skapar lojala kunder

Ett företagscommunity kan hjälpa till att driva kunder till sajten och dessutom komma väl till pass när du behöver input från målgruppen. I senaste numret av Internetworld berättar jag om tre företag som jobbar med communitytjänster på sina sajter. "På senare tid har flera stora medieaktörer gått på shopping-runda i communityland. Men även företag som […]

Zungoz community

Inte ofta man ser communityreklam i tunnelbanan. Undrar om den särskrivna copyn är  målgruppsanpassad? Jag har inte själv testat sajten men hört omdömen i stil med "Som MySpace – fast sämre", vilket är ett underbetyg med tanke på att MySpace inte direkt är ett under av snygga ajax-tillämpningar och gränssnittsgenialitet. Relaterade inlägg:Inga relaterade inlägg

Sömlösa affärer med community som drivkraft

Förra veckan kom decembernumret av Internetworld ut och jag medverkar med uppslaget "På webben just nu". Där skriver jag bland annat om Threadless – den allt mer populära t-shirtsajten med en smart affärsidé i botten. Det är communitymedlemmarna som gör Threadless till något utöver det vanliga när det gäller e-handelsplatser. Chicagobaserade Skinnycorp som driver sajten […]