MySpace nischar sig – smart drag

Facebookfebern har bytts ut till MySpacefeber i och med lanseringen av den svenska sajtversionen. Och media hänger på. Igår ringde Sydsvenskan och undrade vad det innebär att MySpace vill fokusera på artister och kreativa människor. Jag svarade att jag tror att det är smart av MySpace att nischa sig. Och att det gör hotet från […]

Ännu en Facebook-dag

Måndag 27 augusti Ännu en artikel om Facebook (pdf-länk) i Metro där jag är med i några pratcitat (något konstigt formulerade dock). Lördag 25 augusti Artikel om Facebook i Metro (Stockholm och Göteborg). Filmregissören André Hedetoft och jag intervjuas på sidan 3 (pdf-länk) Fredag 23 augusti 07.15. Intervju med SR P4 Västernorrland. En av de […]

Affärsnytta och mediabubbla samtidigt?

Är Facebook bara en mediabubbla? Nej. Till skillnad mot fenomen som Second life, där företag i begynnelsen kunde skaffa lätta PR-poäng genom att bara nämna orden virtuellt kontor, är Facebook en betydligt starkare trend. Fler människor använder trots allt tjänsten och det är inte frågan om något Webbens inre Norrland som Idg.se:s chefredaktör Robert Brännström […]

Facebook – you think that’s scary?

Äh, vad säger ni? Det är väl lika bra att jag fortsätter skriva om Facebook eftersom det ändå är det enda folk verkar snacka om nuförtiden. Jag registrerade mig den 2 juni och sedan dess har mailboxen inte fått en lugn stund. Vet inte hur många hundra notifier-meddelanden om nya "friend requests", "wall posts" eller […]

Facebook går både fram- och baklänges

Karin Ström på Svenska Dagbladet beskriver hur det gick till när hon fattade grejen med Facebook. Det som Jaikugrundaren Jyri Engeström kallar för "stream of life" eller "micro blogging" är en stor del av Jaiku, och även av Facebook, vilket märks tydligt i hennes betraktelse (läs mer om vad som gör Facebook så framgångsrikt i […]

Hur många nätverk orkar du vara med i?

Igår ringde Sara Berg från Sydsvenskan och ville prata sociala nätverk på internet, bland annat med utgångspunkt från mitt inlägg om Facebook häromdagen. Det blev ett samtal om varför människor väljer att umgås på nätet, den ökade chunkifieringen av internet och mina tankar om framtiden. Några fragment av det jag sa kom med i den […]