Priset vi betalar för kommunikation är integritet

Rubriken till det här inlägget är ett citat från historikern Lars Ilshammar som jag tycker belyser integritetsdebatt om internet på ett bra sätt. Vi måste dela med oss för att kunna få något tillbaka. Och visst kan ditt förtroende missbrukas, precis som alla typer av förtroenden mellan människor. Under rubriken Svårt surfa smart gör DN […]

Ännu en Facebookdag – del 2 (bästa inslaget hittills)

I samband med det mediala genombrottet för Facebook i Sverige har jag medverkat i ganska många intervjuer kring fenomenet. De flesta av tillfällena finns länkade i inlägget Ännu en Facebook-dag. Först ut var en paneldebatt i Internetworlds webb-tv följt av medverkan i bland annat P1 Morgon, Rapport, Aftonbladet, Metro, TV4 Nyhetsmorgon, SVT Mittnytt samt ett […]

Behöver vi bloggkyrkogårdar?

Vad händer när en människa avlider och delar av personens identitet finns kvar på nätet? Frågan har blivit mer aktuell ju lättare det blivit för oss att skapa och publicera innehåll på nätet. Senast i raden av exempel är den 16-åring som i helgen blev misshandlad till döds i Stockholm. Under veckan har hans profil […]

Schysst liknelse om nätets samlingspunkter

Johan Siwers skriver om när sociala nätverk blir för fluffiga och svårnischade. I slutet gör han en schysst liknelse med det verkliga livet och beskriver varför stora breda sajter där många personer finns kanske inte alltid är det mest attraktiva nätverket: "Jag kan t.ex. sitta på T-centralen och flörta, träffa tonvis med "vänner", men när […]

Konkurrenter i rundabordssamtal

Imorse var jag på kommunikationsbyrån JMW:s rundabordssamtal om sociala medier. Inbjudna var ett gäng olika byråer och andra kunniga personer. Björn Mellstrand presenterade delar ur JMW:s undersökning om sociala medier, sedan drog diskussionen igång. Du hittar en deltagarförteckning och utförlig sammanfattning här (jag känner mig dock lite felciterad när det gäller delbarheten hos Facebook, men […]

”MySpace och Facebook kan samexistera”

Imorse träffade jag Jamie Kantrowitz för Internetworlds räkning. Hon är vice vd för MySpace och besöker Sverige för att närvara vid Sverigelanseringen av sajten (festen pågår i skrivande stund på Södra teatern i Stockholm där bland annat Sahara hotnights och komikern Pablo Fransisco kommer att uppträda). Det blev ett sju minuter långt webb-tv-inslag av vårt möte. […]