En marsdag våren 2008 fick jag ett samtal från Karin Pettersson, då chefredaktör på tidningen Fokus. Hon undrade om jag hade lust att göra ett större reportage åt tidningen. Temat skulle vara hur internet förändrar världen och människorna, och det fick gärna ta höjd för relativt visonära resonemang om webbens roll i samhället.

Omslaget till Fokus nr15 från 2008 med där reportaget om molnet publicerades.
Omslaget till Fokus nr15 från 2008 där reportaget publicerades.

Det blev ett av de mest definierande jobben under min journalistkarriär och även i antal tecken blev det ett av de längre reportage jag gjort, med ett gäng sidoartiklar, tidlinjer, faktarutor, sidointervjuer och annat. Du kan fortfarande läsa hela reportaget på fokus.se.

Nästan på dagen 11 år senare träffar jag Karin Pettersson när hon gästar Tidskriftspodden. Som utgångspunkt i samtalet tar jag upp reportaget jag gjorde åt Fokus den där gången och hur mycket som förändrats i hur vi ser på nätet sedan dess. Då fanns en grundpositiv tro på nätet som demokratiseringsverktyg och möjliggörare för att störta diktaturer. Idag är bilden mer nyanserad och ibland mörk, men kanske är sanningen någonstans mittemellan? Lyssna på avsnittet för att höra vad Karin tycker om det och vilket ansvar medier och techbolag har i samhällsutvecklingen.

Karin Pettersson är director of public policy på Schibsted. Hon har en bakgrund som bland annat politisk chefredaktör på Aftonbladet, kommunikationschef på Socialdemokraterna och grundare och chefredaktör på tidningen Fokus. I boken Internet är trasigt, som Karin skrev tillsammans med Martin Gelin, riktades stark kritik mot it-jättar som Google och Facebook. Vilka lösningar vill Karin själv se på de problem hon beskriver och vilken roll har medieföretagen själva i utvecklingen?”

Relaterade inlägg:

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.