Moderat självmål och värdet av ”thought leader influencers”

Högern skjuter sig själv i foten. Influencers är mer än bara följarna.

Valrörelsen höjer tonläget och Moderaterna gör allt för att bli ett alternativ att rösta på för den som delar Sverigedemokraterna ideologi. Det är en ganska dålig strategi vet vi av erfarenhet. Varför välja kopian när man kan få det rasistiska originalet? Den strategin från Moderaterna bör rimligtvis gynna Centerpartiet och Socialdemokraterna.

I övrigt börjar influencer-branschen nyanseras på ett positivt sätt. Diskussionen om thought leadership snarare än ”flest följare vinner”-strategin är välbehövlig. Men själva fenomenet influencers lär inte försvinna. Snarare handlar det om att annonsörer och omvärlden bättre förstår hur dessa aktörer fungerar.

Att Nyheter Idag-rekryteringen Pelle Zackrisson inte funderat över sajtens position innan han lämnade Mittmedia för nya jobbet som redaktionschef är rimligtvis kvalificerat skitsnack.

Söndagslänkarna. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan. Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här. (Tyvärr strulade mailfunktionen förra veckan, men nu ska den funka igen!)

Experimentet som kan förändra valet

”Hjärnavbildningsstudier har visat att amygdala – den del av hjärnan som tros ha en viktig funktion i hjärnans emotionella nätverk – är större hos konservativt sinnade människor än hos liberaler. Det som är nytt är delvis vetskapen om hur föränderliga människor är. Men också att politiken och det politiska spelet har förändrats. Kanske beror det på sociala medier. Kanske på flyktingkrisen. Kanske beror det på att brottsligheten i flera länder faktiskt har blivit värre. Kanske beror det på någonting annat.”

It’s time to address the elephant in the room: Influencers don’t really influence anything or anyone!

”Business wise, a brand would benefit more from working with a thought leader, who has 5000 real and engaged followers, who could become real and paying 5000 customers, than a buzzword thrower with 20k-50k followers (or more) who are only following thanks to herd behavior and who are not likely to pay for a product or a service. Real thought leaders *care* and make a point to be knowledgeable about the topics they cover.”

Aftonbladets digitala intäkter

Alex Schulman: Sorg och skam Ulf Kristersson

”Den stora skadan är väl att den här berättelsen om Sveriges förfall nu långsamt håller på att bli en sanning. Den som slår fast att det här landet var underbart, rikt och levande en gång i tiden. Men så kom invandringen och nu är allt förstört. Den sagan har tidigare bara varit Sverigedemokraternas. Nu är den också Moderaternas.”

Nyheter Idag värvar redaktionschef från Mittmedia

”Hur ser du på att många inom journalistkåren ser Nyheter Idag som en högerpopulistisk sajt, att grundaren Chang Frick har en bakgrund inom SD samt Kent Ekeroth (Sverigedemokratisk riksdagsledamot reds. amn) hade ett finger med i spelet under sajtens uppbyggnad?
– Det är inget jag har reflekterat över.”

Google executives are floating a plan to fight fake news on Facebook and Twitter

”Fake news, bots, and propaganda were hot topics at the World Economic Forum meeting in Davos last month, and Google executives there floated an intriguing idea to some fellow attendees—what if the company could tell users whether information is trustworthy before they shared it on social networks like Facebook and Twitter?”

I teknikens klor – ”Vi vet ju att vi blir lite mer korkade av att använda mobilen”