Medieförtroende, självförtroende och investeringsförtroende

[Söndagslänkarna]. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan. Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här.

Jocke & Jonna om den svåra konsten att sluta vara barn [DN]
Sveriges största medieprofiler har slutat uppdatera den (youtube)kanal som varit kärnan i deras framgångar. I ett självutlämnande reportage berättar framförallt Joakim Lundell om sin bakgrund, skandalerna som förde honom till strålkastarljuset och hur det varit att leva i verklighetens Truman show.

”Vi går helt tillbaka till att bara ställa upp i gammelmedia nu. Dagens Nyheter, SVT, TV4. Sådana som skriver fakta. De nya medierna drivs av unga människor som inte kan hantera det. Vi vill inte intervjuas av reportrar utan journalistutbildning. Vi har vårt bolag på en plattform utan källkritik och utan skydd mot förtal och hot om våld. Tänk dig själv om du fick stryk inne i DN-huset varje dag.”

Amanda Oxell: Så mycket dyrare är influencers jämfört med vanliga medieköp [Resumé]
Amanda Oxell fortsätter leverera starka analyser hos Resumé. Den här gången ger hon sig på att jämföra marknadsinvesteringar i influencers jämfört med traditionella medieköp. Hennes resultat öppnar upp för fler frågor snarare än stensäkra svar, vilket känns befriande. Det är viktigare med förståelse och att göra aktiva val snarare än att det ena skulle vara sämre än det andra.

”Bye-Bye storhetstiden för livstilsmagasinen” [DI Weekend – låst]
Jan Gradvall ”gör upp” med livsstilsmagasinens överlevnadschanser, men pekar samtidigt på att papperstidningen verkar hålla ställningarna ett tag till, precis som linjär-tv.

”Under mitten av september sade chefredaktörerna för fyra av USA:s tyngsta tidningsmagasin – Vanity Fair, Time, Elle och Glamour – upp sig från sina jobb under en och samma vecka.”

Peter Santesson: Berätta inte för mig om filterbubblan – jag växte upp i den och jag hatade den [DT]
Människor har alltid levt i någon form av filterbubbla, och de perspektiv och information en enskild individ kunde uppleva under en livstid för bara 100 år sedan var antagligen betydligt mer filtrerade och begränsade än nutidens människor. Att människor däremot söker sig till information som bekräftar den världsbild de tycker sig ha, är något annat.

”Något slags urval äger alltid rum – ingen kan intressera sig för allt och ingen butik kan ha alla varor. Det som hände var att makten att göra det urvalet vreds ur händerna på en liten grupp redaktörer och spreds ut till gemene man.”

Dagens Medias förvärv, Pontus Schultz minne och poddutgivare [Resumé]
Det är intressant att läsa Johan Såthes veckobrev från i fredags. Det finns en framtidstro och ett självförtroende som inte alltid är självklart för den som försöker öka tillväxten hos en medieprodukt 2017.

”Med vår nya strategi och satsningar på digitala prenumerationer, utbildningar och fler event med deltagarintäkter är jag övertygad om att vi kommer att kunna öka både omsättningen och vinsten de kommande åren. Att transformera vår affär är förknippat med en del kostnader och investeringar, men det kommer att betala sig.”

Donald Trump is no longer the president of the United States: Robert Reich [Raw Story]

”…he’s not actively governing the United States. That work is happening elsewhere – in Congress, the courts, the Fed, the career civil service, lobbyists, and in the states. Or it’s not happening at all.”

Pontus Schultz stiftelse lanserar executive-program tillsammans med Stockholm Resilience Centre
I måndags besökte jag vad som visade sig bli det sista av de årliga seminarium som arrangerats fem år i rad av Pontus Schultz stiftelse. Så mycket har hänt sedan Pontus dog för fem år sedan. Samtidigt är så mycket av hans arbete och vägval tydliga än idag. Nu tar stiftelsen en ny väg och lanserar ”ett executive-program i långsiktigt hållbara affärer som riktar sig till företagsledare och styrelserepresentanter i svenska och internationella bolag.”