Författare med följare stärker förlagens debutantsatsningar

Kommer den som inte har förmåga att bygga sin egen publik vara intressant för förlagen i framtiden?

I många år har litteraturbranschen förutspåtts samma öde som musikbranschen när det gäller distribution och affärsmodeller, vilket redan blivit en sanning i många fall.

Vad som är lika intressant är utvecklingen kring författarnas egna plattformar. Om du som debutant hör av dig till ett förlag och samtidigt kan presentera ett stort antal följare i sociala medier och en redan uppbyggd läsekrets lär det vara betydligt enklare att få ditt alster utgivet. Det känns logiskt, men verkar fortfarande uppfattas som något nytt av vissa i branschen.

”Det handlar om människor som ville väl men som inte förstod den nya medievärlden. I deras värld var en bokdebutant någon som ännu inte har några läsare. De förstod inte att man redan kan ha många läsare som följer en via en blogg. Läsare som dessutom har varit med när Ove växte fram och kände sig delaktiga. Jag brukar säga att sociala medier fungerar lite som när rockband utan skivkontrakt reser runt i landet och spelar sig till en publik. När debutalbumet till slut ges ut kommer det inte från ingenstans.”

Så säger Fredrik Backman om när han blev nekad att åka med sitt förlag till sin första bokmässa 2012, då En man som heter Ove precis getts ut – en av Sveriges mest sålda böcker. Intervjun av Jan Gradvall i Di Weekend hittar du här.

Sen finns ju förstås fenomenet där du helt utgår från en persons kändisskap och bygger produkter kring hen. Perfekt Day Media med deras profiler lär vara det mest lysande exemplet just nu. Fenomenet har förstås funnits länge, med många framgångsrika exempel långt innan internet och sociala medier. Vad som dock förändrats är möjligheterna för skribenten att själv ta första klivet och påverka sina chanser hos förlagen.