Därför investerade Napster-grundaren i Spotify

Cirkeln var sluten när Sean Parker stod tillsammans med Metallicas trummis Lars Ulrich på scenen för lanseringen av att Metallicas musik äntligen skulle finnas på Spotify. Under början av 00-talet var de riktiga fiender men nyligen var Lars Ulrich gäst på Sean Parkers bröllop. Egentligen är de ganska lika i att båda var missförstådda av omvärlden när det gäller hur de såg på nedladdning av musik, förklarar Sean Parker i den här intervjun med Fast Company. Där berättar Parker även att hans investering i Spotify snarare var hans försök att göra rätt andra gången, än några reella ekonomiska motiv.

Sean Parker har idag den mest prenumererade spellistan på Spotify i hela världen. Hans lista Hipster International har blivit så stor att de nya artister han placerar där kan få stort genomslag bara genom att vara med där. Numera pitchar skivbolagschefer nya artister direkt till Sean Parker med chans att få in låtar på spellistan och nå en miljonpublik.

Spotify och Metallica
Sean Parker, Lars Ulrich och Daniel Ek, vid lanseringen av Metallicas musik på Spotify.

Relaterade inlägg:

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Ett svar på ”Därför investerade Napster-grundaren i Spotify”

Kommentarer inaktiverade.