Berättelsen om den svenska communitydöden

Webbens kyrkogårdarFrån succé till fiasko, nästan över en natt. Så lyder domen över de svenska communitysajterna. För åtta år sedan hände något på webben som kom att förändra allt. Om du med allt menar hur svenska folket var sociala på nätet. Vid den tiden låg svenskarnas onlineliv splittrat över en mängd olika sajter – om de ens hade ett digitalt liv. Lokala aktörer kämpade om att locka till sig flest medlemmar och Lunarstorm var det community som både var tidigt ute och hade störst penetration. Under dess glansdagar hade sajten 1,2 miljoner medlemmar och några av de största konkurrenterna var Hamsterpaj, Skunk, Playahead, Apberget och Bilddagboken.

Bara några år senare framstod dåtidens sociala svenska giganter som tomma kyrkogårdar, ibland med någon vilsen själ vandrades runt bland inaktiva användarkonton, om de ens fanns kvar online fortfarande.

Vad var det egentligen som hände och vad händer med vårt digitala liv när vi lägger alla ägg i en och samma korg på nätet? Om det har jag skrivit ett större reportage i Internetworld. Läs gärna.

Internetworld: Så dödades de svenska communitysajterna.

 

 

 

Relaterade inlägg:

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Ett svar på ”Berättelsen om den svenska communitydöden”

  1. Det som hände var att de ”nya” alternativen var mycket bättre! Så enkelt är det, samma sak med Myspace som var stort med hade för dålig UX. Tittar man på andra länder som Tyskland och Ryssland så har de fortf egna communities som är större lokalt än vad t.ex. facebook är.

Kommentarer inaktiverade.