Vill du bli en intraprenör?

Om du vill bli en intraprenör hos Bonnier går det att ansöka till Bonnier Accelerator fram till den 13 maj.

”Bonnier Accelerator is a chance for the right person to develop an idea and become part of the Bonnier group. It will give a select few the chance to take innovative media concepts and turn them into businesses. […] ”During three months you will develop your project. You will be assigned a mentor and meet key people at our media brands. We will also provide workspace, a salary and back office support while the concept is under development.”

En tydlig intraprenör hos Bonnier är Björn Jeffery, vd för Bonnierägda Toca Boca, gamingstudion som kreddas av Apple och har fått miljoner nedladdningar i App Store.

Enligt Klas Karlsson, grundare av rekryteringsföretaget Talentia (som utser årets intraprenör) finns det några saker som utmärker en intraprenör. Jag intervjuade honom för en annan artikel och då sa han bland annat:

– En fullblodsintraprenör läser situationen och navigerar på det sätt som krävs. En entreprenör ber chefen dra åt helvete, en intraprenör hittar vägarna runt tills det finns stöd internt. En intraprenör är tvåspråkig. Man förstår den politiska dimensionen men agerar utifrån sin egen övertygelse. En entreprenör är mer oförstående inför det politiska och vill köra sin egen väg. Förstår du båda språken så blir du en bra intraprenör.