Webbdagarna i perspektiv

Länge har jag sett konferensen SIME som den lite coolare och häftigare upplevelsen och Webbdagarna som den lite mer nyttiga och värdefokuserade varianten. Men i år har Webbdagarna gått om SIME på alla områden. Veckans event har haft ett modernare anslag, en mer jämställd representation på scenen, mer relevanta och bra talare, mindre kräng och pitchar, mer inspiration men också mer konkret nytta med case och exempel. Helt enkelt extra allt.

Idag genomfördes sista dagen på Webbdagarna och precis som igår var jag upptagen med att liverapportera från eventet samt moderera tre pass på temat Mobilt. Jag måste säga att jag är imponerad av Internetworlds förmåga att hela tiden förbättra och utveckla konferensen, och det säger jag inte bara för att jag jobbat som frilans åt tidningen (och eventet) under många år. Jag besökte Webbdagarna första gången 2005. Då var jag blott en webbredaktör på en advokatbyrå och hade ganska dålig koll på utvecklingen på nätet även om bloggen du just nu läser hade varit igång i ett års tid och jag hade börjat göra mina första föreläsningsgig som ”bloggexpert”.

Webbdagarna 2005 arrangerades på Rival vid Mariatorget i Stockholm. Jag tror att det var ungefär 300 besökare. Det som då var en helt okej tillställning med både bra och lite mindre bra talare har idag utvecklats till ett proffsigt event med 1500 besökare, mängder av talare och utställare, fantastisk produktion och en helt annan energi både på och utanför scenerna. Dessutom har liverapporteringen i form av streamad video (av duktiga FKDV) från de flesta föreläsningarna och årets satsning Studio Webbdagarna verkligen lyft upplevelsen för de som inte finns på plats fysiskt.

Länge har jag sett konferensen SIME som den lite coolare och häftigare upplevelsen och Webbdagarna som den lite mer nyttiga och värdefokuserade varianten. Men i år har Webbdagarna gått om SIME på alla områden. Veckans event har haft ett modernare anslag, en mer jämställd representation på scenen, mer relevanta och bra talare, mindre kräng och pitchar, mer inspiration men också mer konkret nytta med case och exempel. Helt enkelt extra allt.

Med framgången i ryggen började vi redan ikväll trots allt prata om hur Webbdagarna ska bli bättre nästa år. Hur lyfts ett event som redan kommit väldigt långt? Kanske är det just den strategin som gör Webbdagarna mer och mer relevant, att arrangörerna hela tiden vill lite mer och siktar lite högre.

Martin Källström från Memoto på Webbdagarnas scen.
Martin Källström från Memoto på Webbdagarnas scen.