Ibland måste öppna dörrar sparkas in

Inte nog med att jag fyller år idag, min debattartikel om företag i sociala medier har även publicerats i Computer Sweden. När jag skrev den kände jag att jag nästan sparkade in öppna dörrar. Ingen kan väl ha undgått hur saker och ting fungerar tänkte jag. ”Alla” vet väl att det krävs resurser och ansvar för att bygga en närvaro på webben liksom.

Inte nog med att jag fyller år idag, min debattartikel om företag i sociala medier har även publicerats i Computer Sweden. Den utgår från näthatsdebatten och framförallt H&M:s hanterande av kränkningar och hot på den egna Facebooksidan. När jag skrev den kände jag att jag nästan sparkade in öppna dörrar. Ingen kan väl ha undgått hur saker och ting fungerar tänkte jag. ”Alla” vet väl att det krävs resurser och ansvar för att bygga en närvaro på webben? Så det var nästan som att jag kände mig lite väl övertydlig och självklar när jag skickade in texten till debattredaktören Eva Melin på Computer Sweden.

Samtidigt tyder en del reaktioner och feedback jag fått på att budskapet verkligen behövs upprepas, att företag i hela Sverige som ser det som självklart att finnas på Facebook, Twitter och andra platser inte automatiskt har förstått vad det också innebär i form av att också delta i diskussionerna och vara tydlig när något går för långt. Vissa ser sociala medier som ännu en marknadsföringskanal, där tänket från övriga kanaler lever kvar. Men det är ju så mycket mer, så väldigt mycket mer komplext. Det är inte en annonsyta, en bannerkampanj, en reklamfilm eller en tidningsannons. Det är ett samtal. Och trots att jag skrivit om det professionellt i över 8 år nu, verkar ämnet fortfarande ha relevans och tåla upprepning.

Puff på Computer Swedens sajt.
Puff på Computer Swedens sajt.

Läs Sociala medier kräver närvaro och resurser på ComputerSweden.se. Här är ett citat från slutet på artikeln:

”Jag tror inte det är så svårt. I vissa fall kan det handla om resurser, men alla är inte H&M med tusentals fans och följare som kräver uppmärksamhet. Vanligtvis är det inte tusentals kommentarer som väller in varje dag. Snarare handlar det om att förvalta den kundkontakt som faktiskt finns och samtidigt ha en tydlig plan för hur du ska agera om något plötsligt tar fart och blir en snackis.

Dina besökare och följare är i första hand människor, inte konsumenter eller jobbiga kritiker i ditt Facebookflöde. När ditt företag hittar rätt på värderingsskalan och aktivt visar närvaro, empati och en tydlig moralisk kompass kommer de att belöna dig för det.

Om du inte vill ha kvinnohatare och kriminella som kunder förstås, då kan de kränkande kommentarerna stå kvar.”

2 kommentarer