Get Osom

Den nya startupen Osom presenterades på SSMX. ”Instagram meets Craigslist” är grundarnas beskrivning av vad tjänsten handlar om. Eller ”Instagram with a pricetag”. Tjänsten består av en app där användarna kan köpa och sälja produkter i en bildbaserad och avskalad kontext.

Efter lunch på SSMX gjorde den nya svenska startupen Osomsin första officiella presentation. Bakom företaget står bland andra Björn Fant med ett förflutet på Videoplaza och flera andra startups samt Anton Johansson, tidigare på Twingly och inblandad i flera olika sajt- och ehandelsprojekt.Temat för presentationen var hur du vågar utmana jättarna.

”Instagram meets Craigslist” är grundarnas beskrivning av vad Osom handlar om. Eller ”Instagram with a pricetag”. Tjänsten består av en app där användarna kan köpa och sälja produkter i en bildbaserad och avskalad kontext.

Idén till Osom togs i Schibsted-caféet med Blocket-skylten fullt synlig. De rekyterade två utvecklare som hoppade av sina jobb på MTG. Innan dess hade Antons tidigare kollega Marcus från Twingly anslutit till företaget. Osom handlar om inspirerande shopping, snarare än att jämföra priser eller specifikationer.

Björn Fant och Anton Johansson presenterar Osom på SSMX.
Björn Fant och Anton Johansson presenterar Osom på SSMX.

– Emotionell shopping är något vi fokuserat på, säger Björn Fant.

– Det är som att jämföra Prisjakt med Pinterest. Man köper inte för att något är bäst utan för att man blir inspirerad att köpa det, säger Anton Johansson.

Appen är flödesbaserad på ett Instagramliknande sätt.

– Det går inte att ha sök som grund i mobilen, det måste vara fokus på ”discovery”, säger Anton Johansson.

Precis som på Instagram finns det filter för att behandla de bilder användarna lägger upp och även delningsfunktioner och annat liknar den populära bildappen. Skillnaden är att du kan prissätta det du laddar upp.

– När vi pratat med folk på Spotify och Facebook så säger de att det är en sjukt kul idé men svårt. Dels för att du ska bygga en marknad som både har säljare och köpare. Och du måste ha tillräckligt många av båda för att de ska bli intresserade. Man kan tycka att vi har mycket konkurrens. Blocket är hur stora som helst, men det finns en oupptäckt marknad. Vi konkurrerar på en helt annan arena. De är Google-generationen, vi fokuserar på den sociala grafen och app store, säger Anton Johansson.

Betalningsmodellen bygger dels på avgifter för att lägga upp objekt, även om det kommer vara gratis inledningsvis, samt en del premiumfunktioner.
Varför startas Osom just nu?

– Hela Instagram-rörelsen sker över hela världen. Många använder Instagram för att sälja och Schibsted säger själva att mobilen nu börjat slå som kommersiell plattform. Det finns många anledningar att skiftet sker nu, men huvudsaken är att vi är med nu när det sker, säger Björn Fant.

– App Store som distributionskanal har inte funnits tidigare. Man kunde inte starta en app och lansera den i 15 länder samtidigt förut. Det sker ett skifte i alla delar av den marknad vi är inne på, säger Anton Johansson.

Osom sköter inte transaktionen av pengar mellan säljare och köpare men uppmanar användarna att använda till exempel Paypal. På det sättet liknar de Blocket.

– Vi kommer kräva Facebookinloggning för Osome vilket förhoppningsvis kommer att stävja ”trust issues” mellan köpare och säljare som till exempel Blocket har, säger Björn Fant.

Osom-appen planeras att lanseras i mars.

7 kommentarer