3000 stridande i helgens uppgörelse

I helgen förstördes 222 farkoster i en strid med över 3000 personer inblandade. Asakai-slaget tog sin början när en pilot på ett av de största rymdskeppen av misstag styrde in i fiendens territorium och utlöste en kedjereaktion som utvecklades till en oväntad och plötslig uppgörelse.

Skärmdump från EVE Online av Jemimus (CC BY 2.0)

I helgen förstördes 222 farkoster i en strid med över 3000 personer inblandade. Asakai-slaget tog sin början när en pilot på ett av de största rymdskeppen av misstag styrde in i fiendens territorium och utlöste en kedjereaktion som utvecklades till en oväntad och plötslig uppgörelse. Allting ägde rum i EVE online, ett spel med tusentals samtida användare världen över som kopplar upp sig till ett speluniversum där spelare lägger månader och år på att bygga sin närvaro. Till exempel rapporterades det att många av de rymdskepp som förliste i Asakai-slaget hade tagit lång tid för spelarna att bygga upp och kostat miljarder ISK:er, den lokala valutan i spelet, att bygga.

Jag älskar sånt här. Och jag älskar att titta på youtubeklipp från olika typer av spel och spelarupplevelser, ofta med livekommentarer från spelaren själv. Det mest fascinerande är nog känslan av att det här pågår hela tiden, i massor av olika samtida universum och med människor världen över som ägnar massor med energi på att bli lite bättre och uppleva lite mer, hela tiden. EVE Online märker ut sig genom att nästan ha blivit ett eget samhälle. Till exempel protesterade så många spelare inför en planerad förändring av spelet att isländska CCP Games som gör EVE Online tvingades retirera och upprätta ett slag folkråd med medbestämmande från spelarrepresentanter. Spelet hade helt enkelt fått sitt eget liv och blivit en organisk värld som utvecklades på ett sätt som inte helt kunde styras av spelutvecklaren själv.

Tipset om helgens stora strid fick jag av Andie Nordgren som kanske är en av de coolaste personer jag känner. Hon ser tidigt hur framtiden kommer att se ut och har sjukt många coola produktioner och uppdrag i bagaget. Flitiga läsare av Bisonblog minns till exempel den här intervjun jag gjorde med henne för några år sedan, precis när hon var på väg till Island och CCP Games. Nu är hon Senior Producer för EVE Online Development och det är sjukt fascinerande att höra om EVE och allt det som händer kring spelet och dess spelare.

Själv har jag precis laddat ner CCP Games betaversion av DUST514, ett spel som plockar ner spelarna från rymden och utspelare sig på marken på någon av alla planeterna i EVE Online-universumet. Spelen ”pratar” dessutom med varandra då det ska gå att kalla på förstärkning från de rymdskepp som finns i EVE Online när du själv är på marken i DUST514. Coolers.