Spotify har blivit benchmark

Jag noterar hur Spotify gått från att ha varit Itunes-utmanaren och uppstickaren på den amerikanska marknaden till att bli ett benchmark som nya tjänster jämförs med. Jag tänker på det när jag läser Erin Griffiths inlägg om musiktjänsten Rdio på Pandodaily.com.

 

Rdio för iPhone

Rdio har gjort en stor omgörning av sin tjänst efter input från användarna och valde att (som många andra) lansera den nya versionen under SXSW. Det gör man givetvis för att deltagarna på konferensen är ett inflytelserikt kluster av early adopters som Rdio hoppas ska hajpa tjänsten under och framförallt efter dagarna i Austin.

Vad tror då Erin Griffith om chanserna för Rdio att utmana bland andra Spotify?

”I prefer the look and feel over Spotify’s, but it’s got a ways to go in convincing Spotify’s massive base of free users and smaller base of paid ones to make the switch. That’s especially true as Spotify continues to address users’ biggest complaint — discovery — with new apps. And even if new Rdio is prettier, I’ve yet to hear someone complain about Spotify’s design.”

Ja, och idag lanserades Spotify i Tyskland, om någon missat det. Det är det 19:e landet som Spotify etableras inom.

1 kommentar