Den sociala infrastrukturens födelse – tidslinjen

Facebook är en framgångssaga utan dess like. Bolagets väg har kantats av både misslyckade lanseringar, arga användare, stämningar från tidiga intressenter och maktspel. Men likt trafiken slutar vi inte åka bil eller tåg bara för att det uppstår förseningar eller köer. Facebook har blivit social infrastruktur.

Isskulptur på storgatan i Luleå

Inför en illustration i Internetworld sammanställde jag ett gäng nyckelhändelser i Facebooks historia från bolagets start 2003 till hösten 2011. Allt fick inte plats i tidningen. Här är hela resan:

Oktober 2003
Marck Zuckerberg hackar sig in i Harvards universitetsdatabaser och använder data om studenterna för att skapa Facemash.com. Där kan studenter rösta på vilka studenter de tycker är snyggast. Harvard stänger sajten efter kritik från flera kvinnogrupper på Harvard. Administrationen anklagar Zuckerberg för bland annat säkerhetsintrång, upphovsrättsintrång och integritetsbrott. Han blir aldrig fälld, och vad som ska utvecklas till Facebook har sett dagens ljus.

Februari 2004
Mark Zuckerberg lanserar ”The Facebook”. Namnet kommer från det kompendium som delas ut till förstaårsstudenter med information om studenter och personal. Inom 24 timmar har 1200 Harvardstudenter registrerat sig.

Mars 2004
Napstergrundaren Sean Parker blir intresserad av Facebook och möter Mark Zuckerberg. Några månader senare blir han bolagets ”founding president” och tar med sig erfarenheter från bland annat Friendster in i verksamheten. Sean Parker sägs vara en av de första som ser den stora potentialen i Facebook. Senare hoppar han av uppdraget på grund av en knarkskandal (som han aldrig dömdes för), men han fortsätter att ha betydelse för utvecklingen. Han ska även ha haft en stor roll i samarbetet mellan Spotify och Facebook under 2011 i rollen som grundare av riskkapitalbolaget The Founding Fund.

Juni 2004
Facebook flyttar från Harvard till Palo Alto i Kalifornien. Samma sommar investerar Peter Thiel 500 000 dollar i bolaget.

September 2004
Gruppfunktionalitet och Facebook-väggen lanseras.

December 2004
Facebook har mer än 1 miljon aktiva användare.

Maj 2005
Facebook drar in 12,7 miljoner dollar från riskkapitalbolaget Accel Partners

Augusti 2005
Adressen Facebook.com köps för 200 000 dollar och från och med nu kan även amerikanska highschool-elever registrera sig på sajten. Sajten börjar även spridas internationellt i bland annat den brittiska universitetsvärlden.

April 2006
Facebook drar in 27,5 miljoner dollar i investering från Greylock Partners, Meritech Capital Partners och ett antal andra investerare.

September 2006
Den tydliga kopplingen till student- och skolvärlden försvinner och det blir nu möjligt för vem som helst att registrera sig på sajten. Det är fortsatt gratis att gå med och intäkterna kommer från annonsering. Facebook har nu 30 miljoner användare.

September 2006
Det som i dag känns som en av de tydligaste funktionerna och finesserna med Facebook, nyhetsflödet, lanseras. Till en början är en del användare skeptiska och att helt plötsligt veta att ens uppdateringar kommer att synas i flödet hos alla ens vänner tycker en del är läskigt. På vanligt manér kommer nymodigheten över en natt, utan någon större handledning. Senare kompletteras lanseringen med möjligheten att kontrollera vilken typ av uppdateringar som ska synas i flödet.

December 2006
Facebook har nu 12 miljoner aktiva användare

Våren 2007
Från att nästan ha varit okänt i Sverige börjar fler och fler svenskar att registrera sig på Facebook.

Maj 2007
Facebook vill ta upp kampen med köp- och säljsajter som Craigslist och Blocket genom att lansera Marketplace, en app för privatannonser. Samma månad presenteras “Facebook platform” med 85 nya appar gjorda av 65 externa utvecklare.

Augusti 2007
Många svenska journalister återvänder till jobbet efter semestern med en Facebookinbjudan i mejlen från en kollega. Den allmänna nyhetstorkan och en näst intill virusartad spridning gör att Facebook blir sommarens och höstens stora snackis i både traditionella och sociala medier.

Oktober 2007
Microsoft går in med 240 miljoner dollar i utbyte mot ett annonssamarbete på den globala marknaden.

November 2007
Facebook Ads lanseras, ett annonssystem som gör det möjligt att avgränsa mottagare efter demografi och användardata.

November 2007
En av de mest uppmärksammade, och också kritiserade funktionerna hos Facebook lanseras. Med ”Beacon” är tanken att det Facebookmedlemmar gör hos ett antal kommersiella samarbetspartners utanför själva sajten ska synas i flödet. Till exempel ska ett inköp på en extern e-handelssajt kunna dyka upp i ditt eget flöde på sajten. Det får användarna att slå bakut på grund av integritetsaspekterna, men också på grund av enkla saker som att ett presentköp kan avslöjas för mottagaren av misstag. Funktionen dör ganska snabbt, men numera används Facebook Connect med framgång för att länka samman ditt Facebook-konto med externa sajter för till exempel medlemshantering och annonsanpassning.

April 2008
Facebook-chatten lanseras. Det blir möjligt att chatta direkt med sina vänner, precis som på MSN Messenger, Skype och liknande direktmeddelandetjänster.

Augusti 2008
Facebook har nu 100 miljoner aktiva användare.

Februari 2009
Gilla-knappen lanseras.

Mars 2009
Realtidsflöden blir det hetaste heta när Twitter växer sig starkt världen över. Facebook möter upp genom att uppdatera nyhetsflödet så att det uppdateras automatiskt i realtid. Senare förändras funktionen igen så att det går att växla mellan det snabba flödet och det tidigare upplägget med de ”viktigaste” uppdateringarna. Efter det har gränssnittet uppdaterats ytterligare.

Maj 2009
Digital Sky Technologies köper aktier i Facebook för 200 miljoner dollar, till en värdering för hela Facebook på 10 miljarder dollar.

Maj 2009
2 199 360 svenskar är medlemmar i Facebook. 96 procent av alla svenska tjejer i åldern 19 till 20 är registrerade.

Juni 2009
Användarnamn lanseras. Det blir möjligt med direktadresser som facebook.com/fredrik.wass.

Augusti 2009
Facebook köper sajten Friendfeed vars vd Bret Taylor blir ny teknisk chef på Facebook. Han har en bakgrund från Google där han var medskapare av bland annat Google Maps.

Mars 2010
34,6 procent av Sveriges befolkning är användare av Facebook.

Juli 2010
En ny sorts grupper lanseras på Facebook och det blir möjligt att både gruppchatta och diskutera i diskussionstrådar som kan vara öppna eller slutna. Facebook har nu 500 miljoner användare globalt och växer så det knakar.

Augusti 2010
Places lanseras. Det blir nu möjligt att ”checka in” på platser. Och företag kan anpassa erbjudanden till lokala incheckningar.

September 2010
Var tredje svensk grundskoleelev är vän med en eller flera av sina lärare på en social nätverkssajt (Facebook är den största sajten vid tillfället).

Oktober 2010
Filmen The Social Network har premiär. Den bygger på boken ”The accidental billionaires” och handlar om hur Facebook kom till samt maktspelet bakom kulisserna. Filmen får genomgående bra recensioner även om många i branschen ifrågasätter hur Sean Parker (spelad av Justin Timberlake) gestaltas.

Maj 2011
Två miljoner svenskar använder Facebook i mobilen varje månad. De gör 750 000 incheckningar under samma tid.

Maj 2011
Facebook Deals lanseras i Sverige och det blir möjligt för svenska företag att anpassa erbjudanden till dem som checkar in med sin mobiltelefon i till exempel en butik eller restaurang. Svenska McDonalds, Statoil och Stadium är tidigt ute.

Juli 2011
750 miljoner användare finns nu på Facebook.

September 2011
Facebook och Spotify lanserar ett samarbete. Det blir nu möjligt att bland annat visa sina vänner vilka låtar man lyssnar på via Facebook samt att spela låtar direkt från Facebookflödet. Lanseringen gör att den amerikanska marknaden på allvar får upp ögonen för Spotify.

FACEBOOK
Generella siffror 2011

800 miljoner aktiva användare
Över 3 000 anställda
Sverige har i skrivande stund 4 519 780 Facebookanvändare, vilket placerar oss på nummer 31 bland alla länder i världen när det gäller antal medlemmar.
49,81 procent av alla svenskar finns på Facebook.
Mellan 2009 och 2010 ökade antalet svenska Facebookmedlemmar med 54,7 procent och mellan 2010 och 2011 ökade antalet med 24,5 procent.
Två miljoner svenskar har gått med i Facebook de senaste två våren.
Det senaste halvåret har antalet svenskar på Facebook ökat med över 140 000 personer.

Det här är de fem största svenska varumärkena på Facebook enligt statistiksajten Social bakers (och antalet personer som ”gillar” respektive sida):
H&M 9 053 486
Hallonlakritsskalle 328 535
Marabou 322 490
Nelly.com 238 505
Apotekarnes Julmust 171 545

Källor: Socalbakers.com, Hans Kullin (Socialamedier.com), Simon Sundén, CNET, The Guardian, Facebook, Wikipedia, Lärarnas Riksförbund, Spotify, Intellecta Corporate