Dela-kulturen i framtiden

Future of online sharing
Future of online sharing, från Beyond.

Inte en dag går utan att en snärtig och belysande infographic-illustration skickas runt på the interwebz, den ena snyggare än den andra. De brukar vara ett populärt delningsobjekt på till exempel Pinterest. Den digitala byrån Beyonds sammanställning av The future of sharing är inget undantag. Jag tycker infografiken lyfter fram intressanta saker utifrån Beyonds egna undersökning där de analyserat 2059 personer som alla är användare av Twitter, Facebook eller Google+ och är 16-40 år gamla. 52,1 procent av all delning på nätet gick genom Facebook under 2011 (Källa: thenextweb.com) och undersökningen visar bland annat att:

  • 98 procent av de undersökta personerna är Facebookanvändare och loggar in flera gånger varje dag.
  • 67 procent har minst gjort något av följande: Lyssnat på en låt som delats automatiskt (typ Spotify), tillåtit en applikation att publicera inlägg åt dem eller läst en automatiskt delad artikel.
  • Möjligheten att dela in ens vänner och kontakter i undergrupper (som t.ex. cirklar i Google+) för att kontrollera vad som delas till vem är något som bara 40 procent genomfört.
  • 60 procent säger sig vara villiga att skriva en uppdatering om en tjänst eller produkt om de fick en rabatt eller ”deal” för det.

Se infografiken från Beyond där de bland annat spekulerar kring att både filtrering och delning måste bli ännu enklare för att användare ska använda sig av möjligheterna. Allt vi gör varje dag kan delas på nätet, men metoderna för det måste förfinas både när det gäller precision, kontroll och utan att behöva tänka på det aktivt enligt Beyond. Byrån tror också att människor kommer fortsätta att vilja dela information om företag, produkter och tjänster (”brand related content”), speciellt när det har att göra med platstjänster.

Relaterade inlägg:

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.