Bill Drummond på The Conference: När började musiken?

Dag 2 på The Conference börjar bra för @tomasdesouza
Tomas de Souza, vd på Good Old, får skoputs av Bill Drummond

Read this post in english (the Google Translate version).
Från att som grundare av kultförklarade popakten KLF ha knackat på skivbolaget Polars dörr med viljan att tala med ABBA (och vid avvisandet bränna alla deras medhavda ABBA-skivor på ett fält utanför Södertälje) nån gång under 1987 till att stå på Media Evolution The Conference är steget kanske inte så långt. Bill Drummond lever fortfarande delvis som en installation. Idag var han keynote-talare på dag två av konferensen. Förvånade deltagare kunde dock putsa sina skor på Drummonds skoputsarhörna vid entrén innan dagens program drog igång. Skoputsaryrket var nämligen något Bill Drummond drömde om att göra när han var liten, och nu har han skapat en uppgift till sig själv som går ut på att putsa 100 skor där priset för putsning ökar med ett pund för varje par. Tomas de Souza, vd på Good Old i Malmö, var en av de som tog chansen att få sina skor blanka.

Fanns musik för 100 år sedan? När Bill Drummond frågade en ett gäng skolbarn den frågan 2003 svarade de efter viss tänketid att nej, det gjorde den nog inte. Och den fanns inte på Jesus tid eller på riddarnas tid heller. Barnens slutsats var att musiken uppfanns ”when you could switch it on”. Han slogs av hur musik på bara hundra år fullständigt konsumerats av den teknik som bär fram den. Att värdet i musik som händelse eller upplevelse på plats i verkligheten nästan försvunnit till förmån för musik som går att lagra, sälja och konsumera. Enligt Drummond kanske framtidens musiker kommer att vilja göra musik ”som människor är beredda att resa för”.

När Bill Drummond körde sin Land Rover och hummade med i motorljudet fick han idén att skapa en kör med 17 medlemmar, The Seventeen, som inte sjunger ord, harmonier, melodier eller stämmor, utan bara sjunger rakt ut. 17 finns inte på skiva men turnerar regelbundet och framför sina verk med både stor och liten framgång beroende på publik och sammanhang.

I slutet av sessionen fick vi som publik agera kör och testa några av de ljudövningar Drummond brukar använda. Martin Källström från Twingly utsågs till dirigent för halva delen av publiken och Drummond tog befäl över den andra halvan. Så började ett växelspel mellan de två körerna (totalt 600 personer) som i slutet förenades i en harmonisk (nåja) ton bestående av ett G och ett C som sköljde genom salen.

Drummond var underhållande, talade utan mikrofon och fick med sig publiken i sina berättelser, som den om när han placerade ut 50 människor i en ring med 5 kilometers diameter mitt inne i Frankfurt. Övningen gick ut på att ropa till varandra och skapa en kedjereaktion när ljudet transporterades runt ringen.

En underhållande och inspirerande föreläsning helt klart, och mer show än affärsnytta. Men det är också känslan på hela The Conference. Här får vi inspiration och idéer som senare kan användas i ett mer konkret syfte.

Även denna gång gjorde Emilia Blom en sketchnote, även om Drummonds föreläsning nog var ganska svårillustrerad.
Keynote by Bill Drummond