Undvik att bli en SEO-skribent

Bland det tråkigaste jag vet på nätet är att hitta texter som är skrivna med enda syftet att optimera bra i sökmotorerna. Du vet när nyckelord hela tiden upprepas, länkas och fetstilsmarkeras. Det kan se ut något i stil med det här:

Tvättmaskiner åt alla. Visst är det tråkigt att tvätta? Vilken tur att det finns tvättmaskiner som kan hjälpa till. Det finns olika sorters tvättmaskiner och här kommer en beskrivning av de olika typerna. Stora tvättmaskiner är bra för mycket tvätt medan små tvättmaskiner är bra för mindre tvätt. Det finns billiga tvättmaskiner och lite mer avancerade och dyra tvättmaskiner. Vi hjälper dig att välja rätt tvättmaskin.

För mig som läsare eller besökare känns det som en förolämpning att behöva ta mig igenom den typen av SEO-texter som bara är skrivna med sökmotorspindlar i åtanke. Även när sidan jag läser faktiskt innehåller information jag letar efter blir jag så störd att jag klickar vidare av ren frustration.

I senaste numret av Internetworld har jag skrivit ett antal artiklar på temat sökoptimering. Bland annat ger Nikke Lindqvist tips om hur du sökoptimerar utan att trötta ut din besökare (dvs undviker formuleringar som i exemplet ovan). Ett tips är att tänka tidningsartikel. Om du tittar på hur en vanlig svensk nyhetsartikel är skriven så är det ofta omedvetet ”optimerad”. Namn på intervjupersoner, företag och nyckelord kommer ofta tidigt i texten (ofta i rubriken) och återkommer även i slutet.

Anton Johansson från Twingly berättar hur du gör för att ranka bra i sociala medier. Att få uppmärksamhet handlar ofta om att först ge uppmärksamhet och dessutom få sin målgrupp att själva använda de ord och länkar man tycker är viktiga, enligt Anton.

Du kan också läsa om de fem viktigaste söktrenderna under 2011. Det handlar bland annat om realtidssök, social filtrering och platsbaserade sökningar.

Relaterade inlägg:

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

11 svar på ”Undvik att bli en SEO-skribent”

  1. Nämnvärt är att en kraftig upprepning av sökord på det där viset kan leda till ett straff från Googles sida. Keyword stuffing/spamming kallas det för vill jag minnas.

    Det hjälper dessutom inte. Det är (bevisligen) mycket effektivare att skriva för besökaren.

    På återseende, herr Wass! 🙂

  2. Lockades hit av rubriken ”unvik att..”, eftersom jag själv faktiskt tycker att det är kul att skriva SEO-texter. Men tidigt inser jag att vi är på samma spår. Jag tycker det är kul att skriva för sökmotorer på ett åtminstone hjälpligt stilrent sätt och där innehållet faktiskt tillför en läsare någonting, även om syftet är marknadsföring och sökpositionering.

    Jag skrev i slutet av december en artikel om hur Google själv kan anses vara delaktiga i den här utvecklingen: http://www.abatopia.se/8275/seo/google-fyller-natet-med-skrap-och-taffligt-sprak.xhtml

    Problemet är när en så stor aktör som Google sätter spelreglerna på ett sätt som inbjuder till missbruk. Ett dilemma som de åtminstone skenbart försöker ta sig ur, men samtidigt en situation som de har kommersiella skäl att underhålla.

    För företagaren som har bråttom att marknadsföra sig kanske inte den redaktionella kvalitén står i det första rummet heller och kombinationen blir den artikelspam som du beskriver.

    Så hur tar man sig ur situationen?

Kommentarer inaktiverade.