Slut på reklamens bombmattor

Länge har det pratats om hur internet i allmänhet och de sociala nätverken i synnerhet gör det möjligt att nå sina målgrupper på ett mer direkt sätt. Mindre risk för att skjuta för brett och bättre relevans för både avsändare och mottagare av marknadsinformation (hej reklam). Det kan ske genom den information användarna lämnar ifrån sig om intressen, livsstil och nätverk. Och med riksdagledamöter som tycker att reklam i allmänhet är ett otyg borde dessa nya möjligheter vara en vinna-vinna för alla inblandade.

Men allvarligt, riktigt så bra har det ju inte blivit. Än. Sverige är litet och för produkter med en smal målgrupp går det knappt att få lönsamhet om man inte samtidigt ger sig ut på den internationella marknaden. Där är i sin tur konkurrensen hårdare och produktionsvillkoren ofta svåra att möta upp.

Men det rör på sig, och kanske sitter hastighetsbegränsningen i annonsörernas eller mediebyråernas egna huvuden? För hur många tänker på att det går att göra online-annonser kopplat till väderlek, nyhetsinslag om uppsägningar eller statistik från bostadsmarknaden? Björn Fant jobbar på videoannonsbolaget Videoplaza och förklarar i en bloggpost hur olika öppna API:er kan hjälpa annonsörer att nå ut till betydligt mer nischade målgrupper och specifika sammanhang än tidigare.

"De vanligaste är att annonserna ska gå på ett visst videoinnehåll, med en viss frekvens för användaren, inom ett begränsad geografiskt område eller under vissa klockslag på dygnet. Med risk för att röra om i grytan och sätta ännu mer press på vårt redan toppresterande dev-team vill jag nu presentera några nya tekniskt sett möjliga sätt att målstyra annonser."

Läs om de exempel som Björn räknar upp. Visst känns det som att det skulle kunna hända en del på det här området den närmsta tiden? Tipsa gärna om du har bra exempel på den här typen av segmentering redan nu.

3 kommentarer

Jag känner på rak hand till två exempel på företag som arbetar med teknik för segmentering av den här typen. Det ena är Crunchfish i Malmö, som har tagit fram en reklammotor som fungerar på önskat vis. Scrolla ner en bit i den här artikeln för att läsa mer: http://nyaaffarer.se/2010/07/01/riskspridning-snabbar-pa-tillvaxten/
Det andra exemplet är ett Lundaföretag som fortfarande flyger lite under radarn. De arbetar med en teknik som anpassar innehållet på reklamskyltar till var skylten (och betraktaren) för tillfället befinner sig. Där handlar det för närvarande alltså enbart om segmentering genom positionering, men steget till en förfinad form av segmentering är ju samtidigt inte speciellt långt.

Bra att den här frågan lyfts (heja Björn och Fredrik).
Jag tror det är en dumdristig känsla av trygghet i att över huvud taget annonsera på webb som agerar tröskel här. Som annonsör är det skönt att lämna över ansvar och budgetchunk till en mediebyrå. En hel del mediebyråer ligger inte i framkant tankemässigt utan jobbar efter invanda rutiner. Grundläggande eller någorlunda avancerad Facebook- och Adwordsannonsering fungerar som ångestdämpare för bägge parter.