Att göda ditt ego eller berätta ditt livs historia

Sverige var förr i världen en plats där befolkningen bodde i små samhällen där alla kände alla. Det hämmade skrytandet eftersom alla kunde kontrollera om det man sa faktiskt var så bra som man hävdade. Annat var det i Italien där urbaniseringen funnits mycket längre. En italienare som gick ut på gatan hade större chans att träffa en främling än en vän och skrytkulturen kunde utvecklas mer ohämmat. Men Sverige har förändrats och bland de sociala medierna frodas egoboosting och stolta utrop varje dag. Det här är några slutsatser som dras i Anders Mildners artikel Facebook har sprängt jantelagen i Sydsvenskan.

Ett gäng personer intervjuas i artikeln och även jag har med några korta citat. Min tes är att den kultur som skapats på nätet, där det ofta känns mer okej att berätta om sina egna framgångar och vinster, även sprider sig offline. Eftersom nätet är en del av verkligheten påverkar den också vår fysiska samvaro.

En annan sak, som jag är glad att Anders tog med i artikeln, är den komplexa människans uttryck. Jag tror att vi skapar ett större förtroende och dras mer till en person som uttrycker både skryt och tvivel. Både glädje och smärta. Precis som att du inte går igång på en mobilförsäljare i tunnelbanan offline så gillar du inte de som bara skryter online. Vi vill se hela bilden och följa en persons "lifestream" både högt och lågt, och får vi det så tillåter vi också ett större mått av skryt. Håller du med?

4 kommentarer

Grejen är det att vi inte lever i en liten lokal företeelse där ryggklappning är något man tjänar på vi har gått till ett globalt informationssamhälle på några år och där den som skriker högst vinner..
Vi är globala numer….glöm den lokala jantelagen.

Bara en liten kommentar till din något förbryllande referens till urbaniseringen i Italien. Ja, självklart, i ett historiskt perspektiv så utvecklades mycket av den moderna stadskulturen med protokapitalismen i främst några de toskanska städerna under ungrenässansen.
Men om du refererar till ett modernt Italien så är det lokala livet och referenserna mycket starkare än i Sverige; finns till och med en term för det, ”Campanilissmo”, dvs. varje stad eller by har sin kampanil, sitt stadshustorn, som utgör världens mitt.