Världens första crowdsourcade racingteam

Jag är delägare i Morris Motorcycles, världens första crowsourcade racingteam. Det tycker jag att du också ska bli. När Morris Packer förklarade idén för mig blev jag först glad, sen fundersam, sen glad igen och slutligen entusiastisk.

Satsningen går ut på att presentera ett racingteam i eGrand Prix, racingtävlingen för elektriska högpresterande motorcyklar, för att senare även kunna bli återförsäljare för flera utländska tillverkare i Sverige.

"…ingen av de nuvarande tillverkarna, Mission, Brammo, Zero
Motorcycles, Motoczysz, Quantya m fl, kommer att ha råd eller intresse
av att öppna egna återförsäljare i Norden. Precis som i
sportbilssegmentet finns en öppning för en återförsäljare som "äger"
flera märken som kompletterar varandra. […]
För att lyckas med detta måste man ha en legitimitet, nästintill en
saga som motiverar och förklarar varför just Morris Motorcycles kan
spela denna roll. Mitt förslag är att delta i Egrandprix. även om vi
förlorar kommer vi att vinna legitimitet i vårt deltagande. Och bli en
trovärdig partner", säger Morris Packer.

Efter min tid som cleantech-reporter på Greentech Media i USA känner jag starkt för elmotorcyklarnas potential. Jag gjorde flera intervjuer och tv-inslag med bland annat tillverkaren Zero Motorcycles och jag såg tydligt flera skäl till att just motorcyklar banar väg inom elfordontillverkningen.

  • De är lättare att driva än bilar och behöver således inte lika stor effekt från motor och batteri som en bil behöver. Redan idag kan mycket bra prestanda presenteras (jämförbart med traditionella motorcyklar) vilket inte alltid är fallet med el- eller hybridbilar.
  • Elmotorcyklar har ett vridmoment som är väldigt starkt jämfört med motsvarande bensinmotorcyklar med samma motoreffekt. Detta gör dem accelerationsglada och roliga att köra.
  • Kostnadsmässigt behöver du inte lägga ner en förmögenhet för att köpa en ny elmotorcykel med den senaste tekniken och bästa batteriteknologin, till skillnad från konceptutvecklade elbilar som dessutom inte uppvisar lika bra "bruksegenskaper". Det har framförallt att göra med att batterikostnaden blir betydligt lägre än för bilar.
  • Utvecklingen går snabbare. Kraven på säkerhetstester är inte lika omfattande när det gäller motorcyklar. Det gör att det går snabbt att få ut nya modeller på marknaden och testa ny teknik.

Är du övertygad? Vill du veta mer om projektet? Läs mer om projektet på Morris Motorcycles.

Bilder från mitt besök på 24 Hour Electricross Race i San José, anordnat av Zero Motorcycles.

1 kommentar