Så använder du sociala medier för att få jobb

Idag hade jag äran att medverka i säsongens sista avsnitt av radioprogrammet På Nätet – tema Jobb (SR P1). Tillsammans med Joakim Aittamaa Lindström (jobbsökande kommunikatör), Nina Jansdotter (karriärcoach), Johan Thorstenson (programledare) och Karin Adelsköld (producent), diskuterade vi hur man kan bygga sin karriär med hjälp av sociala medier.

Nästan alla mina uppdrag de senaste åren har genererats via Bisonblog och bloggen är mitt absolut viktigaste verktyg när det gäller att knyta till mig nya uppdragsgivare, viktiga kontakter och intressanta människor. Det är också den plats där jag lär mig nya saker och utforskar nya ämnen.

Jag tycker att diskussionerna i studion blev bra och ett av mina viktigaste budskap är att det inte bara är frilansare och konsulter som kan använda nätet för att profilera sig, utan lika gärna mer traditionella yrkesgrupper. Det handlar om att hitta sin grej och visa för omvärlden att man är engagerad i det. Nina Jansdotter pekade också på vikten av att faktiskt bjuda på något för att få något. Om du vill utnyttja sociala medier till att nå människor och nätverk måste du också vara beredd att erbjuda något tillbaka. Det kan till exempel vara uppmärksamhet, analys eller reflektioner. Erik Sellström från Digitala Staten konstaterade i en twitter-kommentar till programmet att "Det är lätt att
applicera gåvoekonomitänk på nätverkande i sociala medier. Du
bidrar med något och får något tillbaka."

I pod-versionen av programmet kan du förutom själva programmet även höra 20 minuter eftersnack då vi tog ut svängarna lite mer.

Bild 1 

Bild från Bambuser-sändningen, som tyvärr laggade och startade om väldigt många gånger (dvs den är uppdelad i cirka 20 olika separata klipp).

1 kommentar