Facerank i praktiken

Hur kommer medialandskapet och marknaden för nyheter att förändras i framtiden? Jag har bland annat skrivit om Facerank tidigare, och igår kväll uppstod ett exempel ur verkligheten. Jag tittade på Anderson Copper som rapporterade live om flygkraschen i Buffalo, USA. Eftersom tidsskillnaden (jag är i USA) gjorde att det var tidigt på morgonen i Sverige så postade jag informationen i min status på Facebook. Daniel, också i USA, hade precis landat med flyget mellan San Francisco och Los Angeles och varit bortkopplad från nyhetsflödet under den korta turen (se bild nedan).

Facerank handlar delvis om hur människor i vårt nätverk blir nyhetsförmedlare av både stora nyheter likväl som personliga nyhetshändelser, händelser i privatlivet. Jag tycker att exemplet nedan visar tydligt var vi kan vara på väg när det gäller relationen mellan mediekonsumenter och innehållsleverantörer. Traditionella medier kan inte tävla om att vara först, men de kan tävla om att vara bäst. Bäst på fördjupning, utlandsbevakning, närvaro och bredd. Men det blir som sagt svårt att vara först.

This is the future of news. Facerank anyone?

1 kommentar