Fullt ös i den svenska länkekonomin

Om det är något som deltagarna i 24 hour business camp känner till är det hur länkekonomin fungerar. Det kan nästan sägas vara fundamentet för många sajt- och medieprojekt och kan användas som metafor för hur både webben i sig samt affärerna online byggs upp. Allt handlar om länkar. Vem som länkar till vad och varför har betydelse, givetvis även mängden länkar. Deltagarna i 24 hour business camp ska på 24 timmar försöka utveckla en färdig tjänst eller produkt med kommersiell potential. Fundamentet för de flesta framgångssagor på nätet är många besökare, och länkar är det som driver besök.

Ikväll anländer de 90 förväntansfulla webbentreprenörerna till Hasseludden Yasuragi utanför Stockholm. Imorgon kl 12.00 går startskottet för eventet. Själv skriver jag mer om länkekonomin i Internetworld där jag bland annat pratar med Twinglys vd Martin Källström och några av bloggarna på Twinglys topp 100 bloggrankinglista.

"Martin Källström är inte beredd att
skrota besökssiffror som måttenhet för webbframgång. Han hävdar
istället att länkförtroende blir extra viktigt för att kunna mäta
genomslag i sociala medier, samtidigt som de sociala medierna i sig
själva är ett nytt sätt att mäta. De kompletterar trafiksiffrorna i
brist på bättre sätt att mäta.

– Mätbarhet är oerhört viktigt för
all typ av marknadsföring. Social media kan ge mätbarhet där det inte
tidigare funnits. Man kan få omedelbar feedback på marknadsföring i en
helt annan kanal. En anmärkningsvärd reklamfilm kommer folk att blogga
om. Däremot tror jag inte att trafiksiffror som mått kommer att
försvinna. Men när det gäller Facebook och bloggar finns inte
trafiksiffror att tillgå, så det måste inte vara så att antalet länkar
är ett bättre mått, det kanske bara är det som finns tillgängligt,
säger Martin Källström."
Läs Så fungerar länkekonomin på Internetworld.se