Bisonkrönika bloggåret 2008

Bloggen är nu inne på sitt femte år och det här är den fjärde årskrönikan. Den här gången har jag valt att göra en klassisk lista som årssammanfattning till skillnad mot tidigare år då formen var en kronologsk sammanfattning. Listan är i första hand baserat på inlägg som skrivits här på bisonblog, och inte nödvändigtvis vad som hänt på andra bloggar och sajter. Nu kör vi.

Årets bloggtyp: Litteraturbloggen.
"Det som händer nu med litteraturbloggarna är det som hände med
modebloggarna för några år sedan. Vi har en makt över konsumenternas
köpbeslut och självklart vill förläggarna finnas där." Johanna Ögren, Bokhora.se.
Årets bloggare: Modebloggaren.
"En av tre bloggare har köpt en vara som en följd av
rekommendationer på en blogg." Hans Kullin, Media Culpa i samband med undersökningen "Bloggsverige 3".
Årets mest underskattade hjälpmedel: RSS. I år och alla andra år.
Årets ketchup-effekt: Spotify.
STIM, Ifpi, Universal, EMI Music m.fl. Alla gick till slut med på att låta flera olika streamingtjänster få möjlighet att streama upphovsrättsskyddad musik. Spotify var den klarast lysande stjärnan på den svenska marknaden. Jag lät Daniel Ek (Spotify), Elin Alvemark (skivbolaget PIAS) och Kenth Muldin (STIM) ge sitt perspektiv i Veckans affärer.
Årets "det var bättre förr": Shortcut.
Under året lanserades ett helt nytt community men förtroendet från medlemmarna var sedan länge förlorat och sajten ekar tom till förmån för bland annat Facebook. Synd, eftersom Shortcut tidigare varit en plats med många aktiva användare och full fart bland diskussionsforum och klubbar.
Årets tjat: Det om att sociala medier skulle vara lösningen på alla kommunikationsproblem.
Årets journalistdilemma: Klickjournalistik.
Rubriker som skapar klick för klickandets skull? Länkbeten eller läsarservice? Reflekterande inlägg samt uppföljande artikel åt tidningen Studentliv.
Årets bud: Microsoft ville köpa Yahoo! för 44,6 miljarder dollar.
Årets formattrend: Rörligt och mobilt.
Livestreamingvideotjänsten Bambuser användes flitigt under senvintern bland svenska webbentusiaster. Ett halvår senare började traditionella medier anamma tekniken (bland annat Veckans affärer och Svenska Dagbladet), och till slut även Viggo Cavling på Resumé.
Årets "Nja, bättre kan du": Chris Anderson och hans Free-artikel (som snart blir bok).
Inte lika slagkraftig som The Long Tail, och betydligt mer kritiserad.
Valuta: Social valuta.
Årets mest överskattade: Finanskrisen.
Årets mest underskattade: Kärlek.
Årets "det trodde man inte": Att CNN skulle börja sälja t-shirts baserade på deras nyhetsrubriker. Händelsen fick mig att fundera på om t-shirt-försäljning är den enda vägen till ett lönsamt mediebolag.
Årets artikel: Min egen femton sidor långa artikel Internet och jag i tidningen Fokus. Läs den så förstår du varför.
Årets redesign: Flanellograf-baserade förslaget till Sydsvenskans redesign, skapat av Tomas Wennström och Kristin Heinonen på What's Next.
Årets Neverending story: Debatten om framtidens musikkonsumtion.
Jag medverkade bland annat i SVT:s Nöjesnytt som hade en temavecka om musik på nätet.
Årets studiebesök: San Francisco Chronicle, CNET News och GigaOM. En treaktare från Silicon Valley.
Årets livebloggande: Jag besöker The Fifth Conference on Innovation Journalism och bloggar flitigt från konferensen.
Årets livebloggande 2: Jag bevakar presidentvalets sista dygn på uppdrag av Aftonbladet.se med direktlänk från förstasidan. Oväntat grepp.
Årets jaikutråd: Stina Honkamaa och Nicklas Lundblad från svenska Google svarar på frågor från webb- och mediamänniskor i den svenska Jaikububblan via ett inlägg på jaiku.
Årets västkritik: Kinesiska msn-användare. Bara för att man får tillgång till internet betyder det inte att man blir mer demokratisk.
Årets satir: Döda politikerkarriärers sällskap.
Årets satir 2: Allt om Subprime-krisen.
Årets "mamma vet bäst": Min artikel där Katarina Graffman konstaterar att Mamma vet bäst.
Årets "almarna i kungsträdgården": FRA-debatten.
Årets gästinlägg: Jag skrev lite kvasipoetiskt om sommar hos Eric Rosén.
Årets mobildiskussion: Dongel eller inte Dongel.
Årets standup: Magnus Betnér besöker Aftonbladets redaktionsledning där han bland annat säger "Att jobba med print är som att vara sadelmakare. Man är bra på att göra sadlar men det blir jobbigt när folk börjar åka bil".
Årets standup 2: Karin Adelsköld, tvåa i Bungy Comedy och rising comedy star. Samt förstås en bra vän och kontorsgranne i Blustret.
Årets mikrobloggtjänst: Svenska Bloggy.
Årets catch phrase: Generation Generate.
Årets nyhet: Den personliga nyheten.
Årets mest kommenterade: Mitt inlägg om jämställdhet i webbranschen. Läs gärna även min artikel om jämställdhet på nätet som komplettering.
Årets valrörelse:

Den sociala valrörelsen.
Årets möte: Mitt möte med Mr Internet.
Årets svenska Chris Anderson: Micael Dahlén och hans bok Nextopia – förväntningssamhället. Lanseringen följde helt Nextopia-logiken.
Årets otippade: Ulf Ekberg och Ace of Base agerar vettigt i upphovsrättsdebatten.
Årets debut: Vi behöver prata faktiskt, Jon Jefferson Klingberg.
Årets låt: Halo, Beyoncé

Det finns massa fantastiska människor, bloggar, fenomen och händelser som förtjänar uppmärksamhet i den här årskrönikan. Det som kom med är inte nödvändigtvis det viktigaste, men det som jag själv uppmärksammat här på bloggen. Samtidigt händer det såklart oerhört mycket spännande i parallella kanaler, i mötet med människor på konferenser, fester eller arbetsplatser. Men jag slutar krönikan här och avrundar med året i bilder (även årets julkort):


.

Tidigare årskrönikor: 2005, 2006, 2007

2 kommentarer

Ambitiös lista!
Årets mest överskattade är kul. 🙂
Men borde inte Shortcut hellre ha tappat till LinkedIn? Facebook är en sandlåda för vuxna (om dock en sådan som uppenbarligen det finns ett behov för) och inte optimalt för affärer.