Okunskap leder till medieförakt

Kristin Heinonen har ett förflutet på Sveriges Radio, driver framkantspodcasten What’s Next
och jobbar numera som PR-konsult. Men hon är inte nådig när hon dömer
ut den svenska journalistkårens webbkunskaper (med anledning av både
Facebookhysterin förra året och den nu aktuella Pirate Bay-diskussionen
i SVT Debatt).

Bristen på kunskaper om hur nätet och dess sajter fungerar hotar att
sänka förtroendet för nyhetsmedierna enligt henne:

"Först när kunskapsnivån inom journalistkåren höjts kommer vi att se ett
lyft i rapporteringen kring nätet. Den låga nivån som många medier
håller just nu innebär två risker. Dels riskerar man att föra vidare
sin okunskap, rädsla och underliga konsekvensbeskrivningar till
allmänheten. Dels riskerar man att tappa i anseende hos en stor och
internetvan publik som redan nu hyser ett dalande förtroende för
traditionella nyhetsmedier."

Läs med fördel hela Kristin Heinonens inlägg Sätt er i skolbänken journalister.

Björn Jeffery kompletterar fint i det här inlägget:

"Imagine having a discussion about the industrial revolution and not understanding the concept of electricity."

7 kommentarer

När majoriteten av bloggflödet handlar om att folk går på toaletten, shoppar kläder, eller spelar guitar hero – då är det väl inte konstigt att journalister inte är så intresserade av att rapportera om vad som händer på nätet.
En uppmaning till bloggare som tycker att journalister inte förstår bättre: Istället för att sitta och sura – skriv om tydliga åsikter i frågor som har ett allmänintresse, då kommer journalisterna såsmåningom intressera sig för er.

Nu handlar inte det här inlägget om att journalister ska intressera sig mer för vad bloggar skriver, utan istället om att journalister ska beskriva internet och hur dess tjänster fungerar på ett mer nyanserat och korrekt sätt. Jag medger att det finns beröringspunkter, men din frustration över dagboksbloggare hör inte hemma i sammanhanget.
Internet handlar ju om extremt mycket mer än bloggar, det tror jag även du förstår. Det är i alla fall det budskap du verkar vilja sprida genom din kommentar.

Självfallet så sänker det intrycket när journalister uttrycker sig klumpigt i dess rapportering av vad som sker på internet, men det är en försumbar effekt jämfört med hur media begår kollektivt självmord när man ger sig in i blod och pengar karusellen och låter kommersiella värden stå över god journalistik.
Idag består stora delar av medias nyhetsflöde av rykten, skvaller och fokusering på blod och misär eftersom det tydligen är det som säljer och det skadar journalisternas trovärdighet betydligt mer än okunskap om internet i min mening.
Gör ett test…ta en titt på valfri tidning eller nyhetsprogram i tv och räkna hur mycket av innehållet består av skandaler, krig, våldtäkt, mord, misshandel osv och jämför det med positiva och sakliga rapporteringar. Även om du tar med sport och affärs sektionerna så tror jag att du kommer att finn att majoriteten hamnar i den negativa skalan.
Ta sedan en minut och tänk efter…hur många av inslagen tror du har tillräcklig research bakom sig med minst 2 oberoende källor och hur många rapporterades sakligt utan vinkling mot det sensationella?
Precis…så även om alla journalister lär sig att uttrycka sig absolut korrekt om allting relaterat till IT så kommer journalistkåren som sådan ändå att framstå som lögnare och sensationsjägare som inte bryr sig om annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt på världens elände.
Men det är iallafall en början 🙂

Jimi, jag tror att du och jag vill samma sak. Dock med skillnaden att jag tror att man får de medier man förtjänar. Det hjälper inte att förfasas över utvecklingen. Det enda som hjälper är att göra aktiva mediekonsumtionsbeslut, vilket kanske inte görs av riktigt så många människor vi skulle önska.
Genom att konsumera ”bra media” får vi bra media.

Absolut Fredrik, jag tror det är därför som det blir allt vanligare att man läser bloggar och alternativa nyhetskällor och försakar traditionell media i viss utsträckning. Man vill helt enkelt ha bättre media.
Tyvärr betyder det att dom som gillar att frossa i sensationsjournalistik blir dom som köper tidningarna och på så sätt styr vad som skrivs i dom. I en tid där tidningarna slåss för sin överlevnad så finns det få som vågar gå mot strömmen och har råd att inte falla in i det frenetiska tillstånd där det alltid, alltid gäller att vara först och att sälja till varje pris. Man gör helt enkelt vad man måste, eller tror att man måste, för att behålla jobb och företag.
Jag tror även att den yngre generationen (dom som är i 20+ åldern nu) på många sätt har vant sig med att på internet så hittar man information och i media hittar man skvaller, vilket är väldigt synd på många sätt. Man kan se det ganska tydligt om man jämför hur ens föräldrar alltid såg på nyheterna för bara kanske 5-10 år sen och hur dagens föräldrar ser på nyheter, eller snarare inte ser på nyheter.
Själv ser jag nästan aldrig på nyheterna eftersom jag bara blir deprimerad av alla krig, skandaler och elände, men jag sätter mig gärna ner om jag har tid för en stund framför landet runt 🙂
Jag håller helt klart med dig att vi får dom medier vi förtjänar och att vi måste ta vårt ansvar att försöka styra media mot mer kvalitet genom att aktivt stödja god journalistik över skräp. Det kräver dock en samhällsförändring som är på nästan samma episka skala som att försöka vända på det politiker förakt som vi idag nästan får med modersmjölken.
Men, all positiv förändring börjar på samma sätt oavsett tidsålder och situation…med en enda person som vågar ändra sig…

Absolut Fredrik, jag tror det är därför som det blir allt vanligare att man läser bloggar och alternativa nyhetskällor och försakar traditionell media i viss utsträckning. Man vill helt enkelt ha bättre media.
Tyvärr betyder det att dom som gillar att frossa i sensationsjournalistik blir dom som köper tidningarna och på så sätt styr vad som skrivs i dom. I en tid där tidningarna slåss för sin överlevnad så finns det få som vågar gå mot strömmen och har råd att inte falla in i det frenetiska tillstånd där det alltid, alltid gäller att vara först och att sälja till varje pris. Man gör helt enkelt vad man måste, eller tror att man måste, för att behålla jobb och företag.
Jag tror även att den yngre generationen (dom som är i 20+ åldern nu) på många sätt har vant sig med att på internet så hittar man information och i media hittar man skvaller, vilket är väldigt synd på många sätt. Man kan se det ganska tydligt om man jämför hur ens föräldrar alltid såg på nyheterna för bara kanske 5-10 år sen och hur dagens föräldrar ser på nyheter, eller snarare inte ser på nyheter.
Själv ser jag nästan aldrig på nyheterna eftersom jag bara blir deprimerad av alla krig, skandaler och elände, men jag sätter mig gärna ner om jag har tid för en stund framför landet runt 🙂
Jag håller helt klart med dig att vi får dom medier vi förtjänar och att vi måste ta vårt ansvar att försöka styra media mot mer kvalitet genom att aktivt stödja god journalistik över skräp. Det kräver dock en samhällsförändring som är på nästan samma episka skala som att försöka vända på det politiker förakt som vi idag nästan får med modersmjölken.
Men, all positiv förändring börjar på samma sätt oavsett tidsålder och situation…med en enda person som vågar ändra sig…

Samtidigt är ju huvuddelen av internetanvändningen just att läsa vad dessa okunniga journalister skriver.
Det som många gånger räddar tidningarna är läsarna. En oinitierad artikel genererar väldigt mycket kommentarer och jag tror att fler än jag tycker att det besökarna skriver är både bättre och roligare.
Även om jag också blir lite störd av okunnigheten så fungerar den som en bra katalysator för debatten. Det finns alltså en poäng med att vara okunnig; det skriver nättidningen. Bristen på kunskap blir paradoxalt nog webb 2.0…