10 steg mot Googledöden

Veckans affärers webbchef Micke Zackrisson har skrivit en intressant artikel på ett tema som ständigt är aktuellt. När, hur och varför kommer Google att avsättas från sin härskartron och bli en föredetting som i stil med IBM och Microsoft fortfarande gör stora affärer, men ändå inte ligger i det innovativa toppskiktet? Google levde länge på sin uppstickarmentalitet och extraordinära personal- och utvecklingsstrategi. Nu hävdar många att de håller på att bli det nya Microsoft – stort och tungrott. Samtidigt är Google förstås medvetna om vikten av öppenhet och förtroende hos användarna, något som Stina Honkamaa och Nicklas Lundblad berörde i den tidigare intervjun om Google här på bisonblog.

Vad som än händer så är det naturligt att företag som växer sig stora och starka automatiskt utsätts för en ökad grad av kritik utifrån. Och enligt medielogiken så är det alltid intressantare att rapportera om avvikelser än fortsatt framgång. Därför blir Googles eventuella snedsteg eller felsatsningar mycket mer intressanta än för en mindre aktör.

Här är de 10 områden som Micke Zackrisson tror kan bli Googles fall:

Hoten mot Google

1.    Annonsberoendet (98,1 procent av alla intäkter kommer från sökordannonsering. En sårbar affärsmodell enligt Zackrisson)
2.    Mobilt internet (Hård konkurrens från bland annat Apple samt oklara annonsmodeller för mobilen.)
3.    Nya sökmotorer (Hur hitta i semantiska webben?)
4.    Sociala medier (Vem hittar ett sätt att dra in de stora pengarna?)
5.    Lokalt sök (Små aktörer kan bli bäst på lokala marknader)
6.    Lifestream-tjänster (Affärsmodellen inte helt given)
7.    E-handel (E-bay och Amazon ligger ljusår före)
8.    Storleken (18000 anställda är inte alltid smidigt när det gäller innovation)
9.    Avhopp (Ett gäng nyckelpersoner har hoppat av till bland annat Facebook och Twitter)
10.  Mediebilden (Mannen som kom på ”don’t be evil” har ironiskt nog slutat och ofta rapporteras det negativt om Googles möjlighet att använda vår personliga information)