Revolutionens barn gör karriär via nätet

Vait500omslag
I nya numret av Veckans affärer har jag gjort ett knäck om de nya karriäristerna – de som använder nätet som språngbräda för att både bygga den egna plattformen och locka attraktiva uppdragsgivare. Jag berättar om fem personer som på olika sätt använt sitt personliga varumärke för att ta sig fram, samt gör också ett nedslag i vad Bengt Wahlström kallar Makt 2.0. Artiklarna finns inte på nätet ännu, men kanske snart. Vill du läsa mer om hur Katrine Kielos, Linda Skugge, Anton Johansson, Annika Dahlqvist och Jonas Vig tänker kring nätet som karriärkanal så får du helt enkelt köpa tidningen, eller vänta tills texten finns på va.se. I samma nummer finns även en intervju jag gjort med Clay Shirky. Mannen som skrivit boken Here comes everybody – om hur internet förändrar vårt sätt att kommunicera och organisera oss.

2 kommentarer

Häftiga, duktiga människor som du har intervjuat. Kan inte tro något annat än att fenomenet du beskriver kommer att bli allt starkar inom några år. Men hur många studievägledare har förstått det?