Facebookupprop blev årets kommunikationsinsats

Hammer_hanborg
Idag presenterade rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg sin undersökning Kommunikatören 2008. Anton Abeles upprop mot gatuvåld via Facebook har utsetts till årets viktigaste kommunikationsinsats i konkurrens med bland annat Al Gore, Läkare utan gränser och Operation kvinnofrid.

– För att nå så många som möjligt valde jag att kommunicera via Facebook, vilket var, och är, ett bra sätt att nå folk på. Där folk samlas händer det grejer, och det är ofta bäst att utnyttja det senaste, säger Anton Abele, i ett pressmeddelande från Hammer & Hanborg.

Undersökningen, som hade 3100 respondenter, visar också att Ikea är kommunikatörernas drömarbetsgivare samtidigt som möbeljätten får utmärkelsen Bäst på kommunikation. Google hamnar på femte plats över drömarbetsgivare.

Vad är egentligen definitionen på en bra kommunikationsinsats undrar jag. Det måste ju vara kopplat till syftet och målet och hur väl det uppnåtts. Av de som var nominerade till priset bästa kommunikationsinsats kan jag konstatera att Anton Abeles insats var lyckad när det gäller mediegenomslag. Och som jag förstått det visar statistiken även en viss nedgång i antalet anmälda våldsbrott i Stockholm efter demonstrationen. Å andra sidan kan jag tycka att Al Gores jobb med att sätta miljöfrågorna på hela världens massmediala agenda – samtidigt, spelar i en tyngre liga. Vad tycker du?

Här är de nominerade till priset Årets kommunikationsinsats:

  • Vinnare: Anton Abele; Facebookinitiativet mot gatuvåld
  • Al Gore; klimatfrågan
  • Läkare utan gränser; kistkampanjen mot barnadödlighet
  • Operation kvinnofrid; Okejsex.nu, för respektfull sex
  • IOGT-NTO; Vit Jul, för barns rätt till nyktra föräldrar över julen

5 kommentarer

Jag tycker att Anton Abele förtjänade priset. Det handlar om årets kommunikationsinsats i Sverige, inte internationellt. Al Gore har visserligen lyckats väl och det han talar om är väldigt viktigt, men han har en tidigare plattform att agera från, vilket Anton inte hade. Anton lyckades göra sin röst hörd för en god sak ändå, utan att ha ett vicepresidentskap i botten.

Att Anton Abele fick detta pris var kanske ingen surprise men det viktigaste är att studera hur genialiskt han använde olika media för spridning: Från Stockholm och ut i landet och sedan via MTV ut internatonellt. Från först fokus på ungdomar och vida nätverk på communitis och senare till vuxna. Kvällstidningar och TT. Sedan kom resten av alla tidningar.
Han har min respekt.

Den intressanta frågan är väl i hur hög grad som det hela var en medveten kommunikationsstrategi. Jag kan mycket väl tänka mig att han inte hade en tanke i huvudet på att det skulle bli något stort av gruppen när han skapade den men eftersom den låg rätt i tiden blev det en gräsbrand…

Freddie! Härlig kommentar.
Enl. alla intervjuver hade Abele ingen aning att det skulle bli så här stort från starten men…
Du får det att låta så enkelt-han hade en fråga som låg rätt i tiden och därför blev det en gräsbrand. Hallå!!! Jag vet flera frågor som ligger rätt i tiden och trots stora insatser brinner inte gräset…Abele och hans team verkar ha planerat och utnyttjat media: tv-radio och internet maximalt. Känner inte till någon liknande blixtmobilisering i Sverige. Resultatet skulle jag mer kalla eldstorm än gräsbrand…

Richard T: Frågan är ju om de frågorna ligger rätt i tiden om inte gräset brinner. 😉 Därtill; Facebook hade sin stora hype i höstas och just den synnergin mellan Facebook och det aktuella med uppmärksamheten kring det samt gatuvåldet ser jag som det som blev ’the tipping point’. När sedan det hela hade rullat igång så var det i hög grad medielogiken som fortsatte det, även om anordnandet av manifestationer m.m. visar på att de gick vidare på ett bra sätt för att skapa fortsättningar på historien. (nu låter jag väldigt cynisk, men just ur mediesynpunkt…)