Webbentreprenörer med fokus på mat

(Texten publicerades i Diego nr 1, februari 2008.)

Hur ska man tänka när ekologisk jordgubbssaft är farligare för miljön än lightsaft gjord på kemikalier? Och lagas den bästa fläskkarrén i åtta timmar? Sajten Taffel.se vill vara fyrtornet som visar vägen, både till fantastiska matupplevelser och konkreta råd.

Bakom projektet står den meriterade matskribenten Lisa Förare Windbladh tillsammans med sin man Johan Swanljung, som ansvarar för den tekniska utvecklingen. Men går det att få en matsajt lönsam?

– I framtiden ska det vara lika lönsamt att skriva för oss som andra nischade tidningar, och hos oss blir huvudskribenterna delägare. Det är inte bara ägare och redaktörer som ska tjäna pengar, säger Lisa Förare Winbladh som har ett förflutet som redaktör och skribent hos flertalet olika mattidningar.

Inledningsvis har Taffel inte medfört några större investeringskostnader, utöver grundarnas egen tid. För att hålla nere kostnaderna är sajten till exempel byggd på gratisplattformen WordPress, något som Johan Swanljung tror blir vanligare framöver.

– Vi kommer att få se fler projekt av den här typen. Det finns till exempel stora möjligheter för smala nischtidningar att bli lönsamma på nätet eftersom investeringarna inte behöver vara stora, säger han.

Målet för Taffel är att ha 4000 unika besök per dag innan årets slut, idag är snittet cirka 1500. Och målgruppen är tydlig. Genom att nå ut till en nischad skara kan genomslaget ändå bli stort och sajten lönsam enligt Lisa Förare Winbladh.

– Våra läsare följer med i trenderna och etablerar nya matvanor hos befolkningen. Och det har visat sig vara en intressant målgrupp för annonsörerna, säger hon.

Lisajohantaffel Lisa och Johan ger fyra tips för ett framgångsrikt webbprojekt
•    Ha hellre med en tekniker i projektet än att anlita externa konsulter. Det blir billigare om tekniken finns på ”insidan”.
•    Tänk gratis. Numera finns det många kraftfulla verktyg och system som är helt gratis. Taffel.se drivs till exempel med WordPress som fungerar bra att bygga sajter på.
•    Det är viktigt med bra innehåll. Det går inte att ta sig runt det. I vårt fall har vi mycket gammalt material som vi kan återvända. En artikel om kålrötter håller lika bra idag som om tio år.
•    Ha tålamod och håll nere kostnaderna inledningsvis. De vanor du skaffar under startperioden kommer att sätta nivån även när pengarna börjar komma in.

Foto: Fredrik Wass

3 kommentarer

Då får man helt enkelt ta och önska Lisa & Johan all framgång. Kör hårt! Analysen är 100 % rätt. Det går helt klart att leva på sitt skrivande och sina ideer med hjälp av ett bloggverktyg och annonsörer.