Dagens Media fakturerar gärna bloggare

Bloggaren och reklambyrådelägaren Niclas Strandh blev intervjuad i tidningen Dagens Medias specialnummer om sociala medier. Han blev glad åt exponeringen, fotade uppslaget där han var med och la upp bilden på bildsajten flickr. Det fick chefredaktör Rolf van den Brink att se rött. Enligt honom handlar det om ett upphovsrättsligt intrång eftersom tidningens text publicerades utan tillstånd. Så här skriver Rolf på Dagens Media-bloggen Köksveckan:

"Han har lagt upp en fullt läsbar kopia enligt nymediernas affärslogik. Inom
kort kommer en lika fullt läsbar faktura från den gamla medievärlden
att dimpa ner på Niclas Strandhs bord. Det är roligt att bloggare inser
värdet av journalistiskt arbete och är beredda att lägga upp material
som de sedan betalar för. Finns det fler bloggare som vill
göra affärer och köpa loss lite originalmaterial för publicering är det
bara att slå en signal på 08-545 222 00."

I sak har förstås Rolf rätt. Men jag kan tycka att bildpubliceringen snarare gynnar Dagens Media än profiterar på dess innehåll.

  • Jag har sett bilden (som nu är borttagen) och lyckades inte läsa annat än rubrikerna, trots att jag även tittade på bilden i originalstorlek. Bilden ersätter alltså inte originalet. Det är snarare att betrakta som en faksimil, collage eller "skärmdump" enligt mig.
  • Publiceringen av bilden fick mig att bli intresserad av Dagens Medias specialnummer och jag ville genast få tag i ett ex för att läsa de andra artiklarna.
  • Niclas Strandh är en av intervjupersonerna som ställt upp för tidningen. Vet inte om det är supersmart att hetsa kring en liten bild på hans privata flickr-konto i efterhand. Skadan som publiceringen skulle kunna göra är mariginell. I alla fall jämfört med den badwill som nu kommer att spridas om Dagens Media i bloggvärlden. Kanske ville Rolf jävlas lite helt enkelt.

8 kommentarer

Om Rolf vill ta betalt för detta är ju en tanke att Dagens Medias intervjupersoner också kanske skall börja ta betalt?
Oftast är det ju ömsesidigt gynnande att både intervjua folk som har något att säga, och att synas i tidningen. Tycker nog att den som intervjuas bör ges lite utrymme till eget dokumenterande av publiceringen.
Det lär ju inte påverka DMs upplaga direkt.

Kristofer – det är ju inte helt enkelt. Om jag intervjuar en chef för ett företag om deras framgångar och han sedan tar min text och lägger ut på företagets hemsida – är det rimligt utrymme för den intervjuades egen publicering? Nej. Det tycker inte jag.
Om han däremot klipper ut artikeln och sätter upp på en anslagstavla så att alla besökare kan se den – då är det okej.

Dumt gjort av Rolf van den Brink, jag håller med dig Fredrik.
Personer som blir intervjuade måste självklart få använda intervjun som den ställt upp på till viss mån. Upphovsrätten i all ära, men det här var enligt mig ett konstigt och girigt sätt att tänka på av Dagens Media.

Dumt gjort av Rolf van den Brink, jag håller med dig Fredrik.
Personer som blir intervjuade måste självklart få använda intervjun som den ställt upp på till viss mån. Upphovsrätten i all ära, men det här var enligt mig ett konstigt och girigt sätt att tänka på av Dagens Media.

Vänta nu. Är alla så sansade bara för att vi inte vågar bli dåligt omskrivna i Dagens Media eller vad är det frågan om?!
Tänk om alla som blev intervjuade i Dagens Media skulle publicera en pdf av intervjun på sina respektive bloggar. Hur många tror att det gynnar DM och hur många tror att plötsligt kommer folk att avsluta sina prenumerationer, använda Twingly eller Technorati för att ägna timmar åt att läsa DM gratis? Ni som tror de senare måste ha sovit de senaste tio åren.
När Malcolm Gladwell blev bestulen på ett stycke ur en New Yorker-artikel stämde förläggaren den teater som hade snott stycket. Gladwell själv tyckte det var hål i huvudet. ”Folk i hela världen har snott mina idéer om Tipping Point helt gratis utan att någon förundrats. Men när de snor 10 rader är det ett brott”.
Jag har gillat Dagens Medias idéer. Men småaktighet är för mig en av de värsta synderna. Jag blev sugen på specialnumret men nu vet i fan. Kan någon scanna in det och maila mig: hanseric.melin@myblock.se
PS. Jag är gärna med och skramlar till Niclas faktura så kan han lägga upp artikeln igen.

Som jag ser det så är bloggar dagens anslagstavlor där man delar med sig av information till varandra. Jag kan förstå att ett företag blir upprört när någon snor deras texter utan att företaget får något tillbaka.
Vad jag inte kan förstå i det här fallet är att Dagens Media får gratis positiv exponering och väljer att reagera så surt. Rättigheter i all ära men hur kan reaktionen bli så stark? Hade det inte varit bättre att höra av sig till Niclas och förklara hur Dagens Media ser på saken? Kanske skulle de kunna ha hittat en gyllene medelväg där båda stått som vinnare.
Det vi alla måste komma ihåg är att samhället kontinuerligt förändras och om vi vill hålla oss kvar på marknaden så måste vi som företag anpassa oss och lära oss att se alla nya möjligheter som dyker upp.