Sikta med precision när du närmar dig en bloggare

Kanon
Jag får minst ett pressmeddelande om dagen som är riktat till mig som bloggskribent. Ibland är det relativt vettiga grejer som nyheten om Twingly Blog Report eller ett meddelande om vilka som sitter i årets Spinn-jury. Samtidigt får jag väldigt många pr-utskick med mer tveksam koppling till bisonblogs ämnesområde, som nyheten om att Scan kommer med en ny korvsort.

Jonas Söderström på Planning.se berättar hur han vill att företagen bemöter honom som planner-bloggare. Informationen måste vara relevant och exklusiv för att väcka intresse enligt Jonas.

"Varför ska jag skriva om en ny kampanj utan
redovisat tänk (planning) eller undersökning som vi redan läst om i
branschmedia ett par dagar? Jag inser hur mycket resurser som
det i dagsläget skulle krävas för att fiffigt särbehandla varenda liten
blogg. Men jag tror att det är vad som krävs."

Särbehandling blir inte svårt om man som företag har kartlagt nyckelbloggarna inom sitt område. Problemet är att samma fenomen som finns på vanliga redaktioner börjar dyka upp även bland bloggarna. Företagen skjuter på allt och riskerar hellre tio felskickade releaser om bara en når fram till rätt mottagare. Ofta hamnar pressmeddelandet direkt ner i inboxen hos en privatperson, och det kanske inte är som spamavsändare man bäst bygger sitt varumärke?

Ping. Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer

Hmm ett Yahoo pipes för mailen kanske? Skrev litet hur man kan sålla sin information som man plockar in via Feeds med hjälp av Yahoo pipes.
http://brainjam.se/?p=43
Det kan nog vara ett effektivt hjälpmedel för att filtrera bort onödig reklam med mera. Man får nog tänka till litet så att man inte tappar viktig info dock..

Som PR-konsult kan jag bara beklaga å min branschs vägnar. Pinsamt, är ordet. Det är väl en sak om en medielista börjar bli gammal (listor blir gamla rätt fort nu för tiden), men vem hade hoppats om att du skulle rapportera om nya korvsorter? Nåväl, de fick sitt omnämnande i alla fall, hoppas att det lär utskickaren i fråga att inte gödsla med releaser i framtiden.