Re: Framtida

Det här inlägget är ett svar på Andreas Ekströms inläggsserie Framtida – om framtidens medialandskap och utvecklingen inom journalistiken. Det är ingen rocket science och vissa av punkterna hakar i Ekströms resonemang. But here it goes:

  • Mediehusen skapar merparten av sina intäkter från tjänster och lösningar, snarare än journalistik. Det redaktionella arbetet kommer i ännu högre grad att vara gratis, men sammankopplat med lifehacks, communities och premiumtjänster bibehålls lönsamheten.
  • Webben drivs av mobilen. Framtidens webblösningar är dödsdömda utan möjlighet att användas från mobilen. Både bandbredd och teknik på mobilområdet blir bättre och bättre vilket skapar utrymme för väldigt många typer av tjänster. Gps-tjänster, communities, mediadistribution, nyhetsjournalistik, livesändningar, marknadsföring – allt kommer att ha mobilen som plattform i första ledet.
  • Chunkifieringen fortsätter. Webbinnehåll måste kunna delas lika lätt som det skapas. Flöden, permalänkar, mash-ups, kommentarer på kommentarer och prosumerattittyd är bara början. Följden blir en kraftigt individanpassad webb där vinnaren är den med bäst sållningsmetod. Det behöver dock inte alltid handla om teknik. De sociala och filosofiska aspekterna av medierna är minst lika viktiga.
  • Finansieringen av nischade kulturyttringar blir enklare. Med long tail-tänkandet kan även smal kultur hitta sin målgrupp. Och med tokbilliga distributionsformer kan den även nå sin publik – utan mellanhänder.
  • Webbens utveckling påverkar företagens organisationsformer utifrån och in. Resultatet blir en mer öppen arbetsmarknad där personer i första hand representerar sig själva och är företagen till låns. Vinnarna blir de företag som i första läget skapar en stark och positiv företagskultur internt. Sedan kommer de anställda göra jobbet med att bygga varumärket externt.
  • Upphovsrätten modifieras kraftigt. Artister tjänar sina pengar på liveframträdanden och företagssponsring (precis som i Kina). Det blir helt naturligt att själva grundprodukten (t.ex. musik) inte kan generera intäkter i sig självt. Skivbolagen finns till för att skapa varumärkesvärldar kring specifika artister.
  • På den sista punkten citerar jag mig själv från ett av mina första inlägg på bisonblog i december 2004. Då hittade jag på begreppet Diversifierad nätverkskommuniktion. Inget nytt under solen kanske, men ändå värt att minnas:
    "Framtidens kommunikation är
    nätverksbaserad både när det gäller teknik och innehåll. Du är en del i
    ett nätverk. Storleken på det och inflytandet som dina kontakter har
    avgör dina chanser att nå ut med ditt budskap. Det kommer inte att
    finnas kanaler som når alla. Inga helsidor. Inga primetime-sändningar."

Ping. Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer

Det nya medialandskapet gör att marknadsförare måste tänka om

Det nya medialandskapet gör så att marknadsföringen MÅSTE bli annorlunda. Det är inte längre tidningar och television som dominerar. Via Google trends hittar vi en tydlig bild på hur utvecklingen ser ut. Tidningar och television sjunker sakta me…