Reklam utan avsändare

Uppdaterat inlägg, läs i slutet.
Varför marknadsför man en sajt i mainstreammedia på riksnivå utan tydlig avsändare? Ikväll såg jag en tv-reklamspot för sajten www.thinkoutsidethebox.se. Både i reklamfilmen och på sajten kan man höra och se Edward de Bono beskriva exempel på kreativt tänkande. På hemsidan kan man även köpa t-shirts med olika motiv. Det som först slog mig var att det saknas avsändare hos både reklamfilmen och sajten. Det är omöjligt att se vem som lanserat sidan. En ledtråd är dock de två sajter som webbläsaren hämtar data ifrån när man klickar runt under rubriken "Store". Det handlar om merchandise.volvocars.se och rms.admeta.com. Admeta är ett annonssystem för nätannnonsörer och volvocars lär inte behöva ytterligare förklaring. För en månad sedan laddades de tre videoklippen med Edward de Bono upp på Youtube av användaren albin05. Inte heller där hittar man mer information om ursprunget. Minst två av motiven på sajtens t-shirtar är designade av elever från Beckmans; Erik Nordenankar och Lydia Putkinen (tack Kidaro för designresearch!).

Är det en viralkampanj som lanseras i en ytterst icke-viral kanal, eller någon som lånat lite serverkapacitet från Volvo? Eller är det herr de Bono himself som bygger sitt varumärke? Kära bloggläsare, upplys mig.

Min teori tills vidare är att Volvo står bakom sajten och anlitat elever från Beckmans för att hjälpa till med projektet.

Uppdaterat: Ted på QMG tipsar om att Forsman & Bodenfors är byrån bakom sajten. Beställaren är dock fortfarande hemlig.

Uppdatering 2: eff och Jesper ger mer kött på benen åt Volvo-teorin i kommentarerna till inlägget nedan. Det känns nu som relativt säkerställt att Volvo är avsändare. Kul när läsarna bidrar med tips i ren Sherlock-anda!

Ping. Andra bloggar om: , , , , ,

11 kommentarer

Klantigt att registrera domännamnet under byråns namn.
*contract_number:105-563-952
*status:UPPRATTAT
*holder:Forsman & Bodenfors AB
*orgno: 556427-9478
*contact_info.coaddr: –
*contact_info.address:Kyrkogatan 48
*contact_info.zipcode: 411 08
*contact_info.postal_town: GÖTEBORG
*contact_info.countrycode:SE
*contact_info.phone_no: +46.31176730
*contact_info.fax: +46.31138353
*contact_info.contact: Piero Giobbi
*contact_info.email: –
Min gissning är att de sätter någon cookie(ska undersöka) för att sedan visa meddelanden från Volvo för de besökare som varit inne på thinkoutsidethebox.se
Om den teorin stämmer håller de just nu på att samla leads för framtida försäljning av lite Volvo C30 till personer som vill vara lite annorlunda.

I samband med laddningen hämtas också en crossdomain.xml-fil från http://www.sc-communication.com, som har Volvo som kund. (En crossdomain.xml-fil används av Flash och indikerar om en Flash-animation på en annan domän får hämta data eller ej.) Det är också SC Comm’s som står som ansvariga på köpvillkorssidan.
”SC Communication har det globala ansvaret för att designa, producera, marknadsföra och sälja Volvo cars merchandise.”
Angående anropen till merchandise.volvocars.se så rör det sig sannolikt om själva varukorgen, som tycks vara baserad på WebServices i ASP.NET (allt går över HTTPS). WSDL-filen finns här: http://merchandise.volvocars.se/WebServices2/TOTB.asmx?WSDL

Vem ligger bakom thinkoutsidethebox?

Wass har grävt lite i reklamen Thinking outside the box (det märkliga med sajten är att den inte verkar fungera som den ska i Firefox) som rullar i svenska TV-kanaler och misstänker att det är en viralreklam för Volvo. Läs hans postning R…

Jag har skrivit en kommentar om det på Researcher men vill bara tillägga att Jesper har fel som tycker att det är ”klantigt” att regga namnet på F&B. Det handlar om reklam – om så viral och det som händer här – där diskussionerna handlar om det kan vara Volvo som ligger bakom är det som är reklamen. Det handlar om att mörka, inte att ljuga. Så utan ett domännamn som kunde driva oss vidare i spekulationerna skulle hela investeringen bli mindre effektiv.

Nu har jag släppt igenom trackbacken N|, förresten – svårt att lägga till dig på MySpace. Har prövat med både efternamn och mail (för att få ”approval”) men inget fungerade.
Ja, det är kul att det som det här inlägget går ut på är det som Volvo vill ska hända. Vi diskuterar kampanjen helt enkelt. Antagligen är dessutom läsarna av den här bloggen hyfsat rätt i målgruppen också, som Jesper påpekar.