Hur vet man att en bloggare inte är köpt?

Igår kväll deltog jag i ett bloggseminariumAllmänna Galleriet arrangerat av Dagens Media och Mahir PR. Jag och Johanna från Fashionista.se var där i egenskap av bloggare och deltog i en paneldebatt tillsammans med Patrik Sandberg, vd för mediebyrån Starcom och Fredrik Pallin, vd för Mahir. Utfrågare var Rolf van der Brink, chefredaktör från Dagens Media. Publiken (över 90 personer) utgjordes av läsare av Dagens Media, kunder/kontakter till Mahir samt andra bloggintresserade. Seminariet inleddes med att Fredrik Pallin satte in bloggutvecklingen i en större kontext som bland annat handlar om en ökad digitalisering av mediainnehåll och ett samtidigt ökande medieutbud. Sedan gavs exempel på några riktigt lyckade samt även mindre lyckade case där man riktat PR-aktiviteter mot bloggare.

Vad gör en blogg trovärdig?
Den efterföljande debatten kom att handla om bland annat bloggares trovärdighet. Hur vet man att en bloggare inte är ”köpt”? Johan på bloggen The Way We Wear undrade samma sak i ett inlägg förra veckan:

”Vem har sponsrat de där artiklarna? Är det HM och Pub som har droppat ned lite saker från V&Rs kollektion eller från Awesome Rags i damerna Englas och Ytligheters fysiska postlåda och vips fått en "äkta" människa att skriva "äkta" åsikter om deras "äkta" produkter? Förmodligen inte men hur skall vi veta? Hur skall vi läsare veta att det som Engla och Ytligheter (i brist på bättre namn, jag har ju ingen aning om vem människan är) skriver om inte är köpt, betalt och paketerat av en reklamavdelning på Regeringsgatan eller Hötorget?” 
Läs hela inlägget samt en del intressanta läsarkommentarer.

Det är inte bara modebloggar som ställs inför liknande trovärdighetsproblem. Bransch- och prylbloggar är andra som också blir kontaktade direkt av PR-byråer eller företag som vill uppmärksamma en produkt eller en tjänst.

Fler köpta bloggare!
Det finns inget enkelt svar på vad som gör en blogg trovärdig, men något som kom fram under paneldebatten på bloggseminariet är vikten av transparens mot läsarna. Det är okej att skriva om en produkt så länge syftet och urvalet redovisas. Johanna från Fashionista menade att hon är mer kritisk mot produkter som kommer direkt från företag jämfört med det hon själv hittar. Vi var även överens om att ett sätt att mäta trovärdighet är att följa vad en bloggare skriver under en längre tid. Det avslöjar oftast eventuella dolda agendor eller köpta budskap. Patrik från Starcom efterlyste fler köpta bloggare! Ur ett mediebyråperspektiv vill han gärna se bloggar som är helt öppna med att de får gratis produkter eller får betalt för att blogga. Det blir då enklare att bedöma trovärdigheten eftersom man kör med öppna kort. På andra sidan skynket hamnar metoderna för att utvärdera PR-insatserna riktade mot bloggare. Räckviddsmätningar är inte ett tillräckligt instrument eftersom kvalitet ofta är viktigare än kvantitet när det gäller bloggbesök.
Relaterat: Läs gärna mer om framtidens PR-utvärdering på PRfekt blogg.

Företagsbloggar bra för kunddialog
Ett annat område vi berörde var företagsbloggar. Fredrik Pallin beskrev hur han i vissa sammanhang gett rådet att starta en blogg åt hans kunder. Det är ofta mer effektivt än att jaga runt i bloggosfären och försöka skapa kontakter med olika bloggare. Genom en egen företagsblogg blir kontaktskapandet naturligt och dessutom tydligare. I de fall där negativ ryktesspridning förekommer om ett företag kan en egen blogg även fungera som motvikt och en möjlighet att bemöta ryktet med saklig information.

That’s hot
Det är intressant att bloggar fortfarande är ”hett”. Den så kallade bloggdöden känns ytterst tillfällig. Jag och Johanna fick svara på vilka trender inom bloggvärlden vi ser komma under nästa år. Johanna menade att tjänster som filtrerar och använder befintligt innehåll på ett nytt sätt kommer att öka. Hon har tillsammans med Sessan startat modesök.se och sminksök.se med hjälp av Google-tjänsten Co-Op. Det blir ett sätt för initierade bloggare att erbjuda sina läsare mervärde genom förfinade och avgränsade sökindex. Jag själv tror på en bloggbalansering under nästa år. Entusiasterna överlever och blogghajpen mattas av, dock utan att bloggarnas betydelse minskar. Jag ser snarare att bloggosfären blir en naturlig del av medialandskapet. Jag har inte läst senaste upplagan av Hadenius/Weibulls Massmedier. Kanske finns svaret om bloggarnas plats på mediekartan där om några år. Den stora revolutionen handlar om att många människor kan publicera webbinnehåll enkelt på kort tid samt dela det med andra. Det råkade vara formatet blogg som passade bäst för ändamålet, men själva ordet eller formatet i sig är inte det som är det nya. Det är det framväxande prosumer-samhället vi ska anpassa oss till.

Sammanfattningsvis en trevlig kväll med intressanta diskussioner och mingel med bland annat Media Culpa, Popjunkien, Sessan, Fashionista (förstås!) och blivande kollegan Alfred.

Ping. Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

Intressant att Starcom vill ha fler köpta bloggar. Jag håller med om det vore skönt att veta vilka bloggskribenter som får produkter skickade till sig.
Frågan är väl om köpta bloggar kommer att få läsare i samma utsträckning som ”vanliga” bloggar. Jag tror att en stor del av bloggarnas framfart bygger på just den personliga, intima känslan som kan vara svår att skapa i köpta bloggar.

Intressant blogg jag hitta här. Jag brukar ibland bli anklagad för att tillhöra någon slags prostitutionslobby i Sverige som då skulle avlöna mig. Jag brukar då säga att om du hittar en sådan så be dem skicka lite pengar till mig, jag tar gärna emot sponsorsbidrag 😉
Jag skriver ju i min blogg ”Att arbeta som eskort” om hur det är att sälja sex. Givetvis kämpar jag ju allt vad jag kan för att få bort alla fördomar om sexsäljare. Debatten om prostitution utgår ju inte från de verkliga förhållandena utan från radikalfeministiska hypoteser.
Som eskort blir dock ens trovärdighet konstant ifrågasatt. Jag ska enligt många leva i någon slags förnekelse eller så är jag ingen riktigt eskort utan en betald skribent av prostitutionslobbyn eller den skrupelfria sexindustrin! Det är inte lätt att som sexsäljare idag göra sin röst hörd och att bli tagen på allvar, tyvärr.

Samtal om marknadsföring i bloggosfären

I tisdags var det bloggseminarium arrangerat av Mahir PR och Dagens Media. Fredrik Wass, medlem av Bloggruppen, var där när det snackades bloggar och marknadsföring via dessa.
Det talades om trovärdighet, transparens, företagsbloggar, trender och …

Intressant kommentar av Isabella. Ofta hamnar ju debatten om transparens i frågan om fysiska produkter (modegrejjor till modebloggare etc). Och då är lösningen transparens i form av redovisa syftet och urvalet. Men där glömmer man den sociala påverkan som Isabella är inne på – att vara ”köpt” av någon organisation.
Lobbying handlar ju (oftast?) om att tillhandahålla information och kunskap. Innebär inbjudan till seminarier liksom gratisböcker att en bloggare är ”köpt”?
Mitt svar blir liksom panelens nej. Så länge urspunget och källan redovisas. Därför litar jag mer på den som frekvent hänvisar till seminarier, böcker och företagsbloggar än den som sällan gör det.