Märkesgemenskap skapar mening till din konsumtion

Apropå varumärkesvärldar:

"Vad som är intressant är att vi ser tendenser till att en del konsumenter känner någon typ av sammanhållning med andra som konsumerar samma märke. I vissa fall blir denna sammanhållning så stark att de faktiskt upplever en gemenskap."

Jacob Österberg, forskare i konsumtionskulturteori vid Stockholms universitet, ur en intressant intervju på planning.se om märkesgemenskaper. Han berättar bland annat om hur Harley Davidson, Jeep och Apple arbetar med att skapa märkesgemenskaper.

Andra bloggar om: , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Ett svar på ”Märkesgemenskap skapar mening till din konsumtion”

  1. Jag tycker att det är en lite skrämmande form av självdefinition. Särskilt när man märker att man i någon liten utsträckning själv använder den (i mitt fall nämnda Apples datorer).
    //JJ

Kommentarer inaktiverade.