Google svaga på community

Google vill ta sig in i communityvärlden. Det är slutsatsen Martin Jönsson drar efter Googles uppköp av Youtube samt det faktum att Google betalade MySpace 6,6 miljarder för att få med en Googlesökruta på MySpace-sidan under fyra år.

Martin Jönsson:
"Att det till slut blev Google som vann kampen har flera förklaringar. En är att Googles egen videotjänst, Google Video, blivit en flopp. I juli låg den först på åttonde plats bland de stora videosajterna. Och etta var inte You Tube, utan MySpace, följt av Yahoo. Google behöver stärka närvaron på enskilda snabbväxande mediemarknader – och få är så snabbväxande som videosajterna. En annan förklaring är att You Tube är en länk till nätverksvärlden – den andra snabbväxande marknaden – som är nästan orörd mark för Google." Hela inlägget>>

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

2 svar på ”Google svaga på community”

  1. Jag hade faktiskt missat att Google köpt upp Orkut. Men jag tycker inte man kan jämföra Orkut med de stora breda sajterna som t.ex. MySpace eller Youtube, eftersom det är ett begränsat community (medlemskap via rekommendation). Däremot är det ju ett väldigt tydligt (och tidigare) tecken på Googles community-ambitioner, vilket var det jag misstänker att du ville påpeka.

Kommentarer inaktiverade.