Annorlunda bekräftelsemail starten på lyckad kundkommunikation?

Du vet hur den brukar se ut, registreringsbekräftelsen som kommer på mailen när du registrerat dig som medlem, startat en prenumeration av ett nyhetsbrev eller skaffat ett användarkonto på en e-handelsplats. Ett kort välkomnande, information om vad du faktiskt sagt ja till samt i vissa fall en upprepning av dina inloggningsuppgifter. Som avslutning en länk till inloggningssidan och kanske en länk till avregistreringssidan.

Det är de små detaljerna som gör det. På reklamforumet bold.se tänker man lite annorlunda när det gäller dialogen med sina medlemmar. Med enkla medel lyckas man redan från början ladda varumärket med något som andas personlighet. Jag tycker att bold lyckas skapa något minnesvärt av ett så begränsat kommunikationstillfälle som ett bekräftelsemail. En lärdom för fler att ta efter?

Klicka på bilden för att läsa texten (publiceras med tillstånd av Kenneth Pilo, grundare av bold.se):
Bold_respons

Ping. Andra bloggar om: , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Publicerat av Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

9 svar på ”Annorlunda bekräftelsemail starten på lyckad kundkommunikation?”

  1. Jag tror det Markus menar är att bilden blir bortfiltrerad om man använder Adblock till Firefox. Hade själv samma problem, men löste det genom att whitelista din sida. Det är möjligt att du kan lösa problemet genom att döpa om filnamnet på bilden.

  2. >Webbsnack
    Tack för tipset! Jag har nu länkat ordet ”bilden”. Hoppas det fungerar bättre för mina Firefox-läsare.
    >Olle
    Jag håller med dig. Bolds lösning är ju inget som fungerar generellt. Det måste naturligtvis kopplas till den verksamhet som det handlar om. Jag tror dock tanken med ”personalisering” av tråkiga standardmeddelanden fungerar bra vilken bransch det än gäller.

  3. jepp, måste erkänna att jag höjde lite på ögonen vid mitt eget bekräftelsemail på Bold för ett tag sedan. Men med ett sånt grepp gäller det att Bold sedan kan ”leverera”. Ifråga om Bold kan de kanske vara ”säkrare” eftersom det rör sig om användarstyrd social webbtjänst, men för ett företag jobbandes mot kunder kan en sådan typ av bekräftelse uppfattas annorlunda. I vilket fall, Bolds exempel är klart skönare än vanliga ”Besök nedanstående länk för att aktivera din prenumeration/konto/medlemskap”.

  4. Påminner lite om det här refuseringsmeddelandet…
    For writers only — Every writer has received rejection
    slips; too many of them for most. The ”Financial Times”
    has quoted the ”mother of all rejection slips”, translated
    from a Chinese economic journal. It goes like this:
    We have read your manuscript with boundless delight. If
    we were to publish your paper, it would be impossible for
    us to publish any work of lower standard. And as it is
    unthinkable that in the next thousand years we shall see
    its equal, we are, to our regret, compelled to return your
    divine composition, and to beg you a thousand times to
    overlook our short sight and timidity.

  5. Nja, jag vet inte om jag tyckte att mailet var så bra. Jag uppfattar mailet som lite skrytsamt snarare än personligt.
    Men jag håller med om att tanken är bra, att använda bekräftelsemailet till något mer än ”bara” en bekräftelse.

Kommentarer är stängda.

%d bloggare gillar detta: