MTV är inte Youtube, men det finns plats för båda

För en tid sedan skrev jag om Meghan Julius som på kort tid fick hundratusentals människor att ladda ner något av hennes filmklipp på youtube, där hon framförde olika låtar akustiskt med sin gitarr. Dan på Åkestam Holst anknyter till fenomenet i ett inlägg kallat Parallella universum. Det handlar om hur de traditionella marknadsföringskanalerna tvingas samexistera med det nya "Prosumersamhället":

"[Om prosumerfenomenet] Självklart kommer det inte helt att slå undan benen för den traditionella sändare/mottagare-modellen – den som påstår det är nog bara lite nykär i det senaste. Storfilmer, megaartister, bästsäljare, jättereklamkampanjer och andra sociala kitt kommer fortfarande att finnas. Vad som snarare händer är att prosumerfenomenet lever sida vid sida med den traditionella mediemodellen och att människor rör sig helt bekvämt mellan båda. Som vanligt i postmodern samhällsutveckling handlar det inte om antingen eller, utan om både och. Om fler varianter och mer av allt." Läs resten av det intressanta inlägget.

Andra bloggar om: , , ,