Bra artister med dålig utrustning sökes

I höst kommer hemelektronikkedjan Hi-Fi Klubben att genomföra en kampanj kallad "Bad sound kills good music". Konceptet går ut på att låta bra artister framföra musik med dåligt ljud. På det sättet hoppas man att målgruppen ska inse vikten av att ha bra grejer på stereohyllan. Det är i alla fall min tolkning av den platsannons som just nu ligger på Arbetsförmedlingens platsbank. Så här ser arbetsbeskrivningen ut:

"Utanför en stortavla finns du på plats under särskilda överenskomna tider. Här spelar eller sjunger du en sång MEN det låter inte särskilt bra, dvs Bad Sound temat. Det är dock inte pga dig som det inte låter bra, utan gitarren du spelar på kanske saknar en sträng eller två. Om du valt att sjunga sången, så kanske kareokemaskinen är av sämsta tänkbara kvalitet. Exakt hur du framför sången, spelar sången etc. kommer vi överens med dig om! Du har full möjlighet att själv vara med och påverka ditt eget uppträdande!" Läs hela platsannonsen här>>

Långsökt? Jag vet inte. Och ena sidan är det svårt att få en bra bild av hur eventen faktiskt kommer att se ut och gå till. Och andra sidan känns upplägget tillräckligt unikt och avvikande för att faktiskt kunna generera en del buzz. Vad tror du?

Andra bloggar om: , ,

10 kommentarer

Du tycker idén är tillräckligt intressant för att skriva om den. Jag tycker din postning är intressant och väljer att kommentera den. Jag tror nog att deras upplägg kan generera en del publicitet.
Ska bli kul och se hur de ”hämtar hem” idén i andra enheter/aktiviteter.
Kommer inte ihåg någon tidigare reklam från dem förutom något grabbigt, könsstereotypt om stereo (för honom) vs tvättmaskin (för henne).
Vilken byrå jobbar de med?

nä. gillar inte alls. trist idé som inte håller riktigt (”det ska låta dåligt men man ska höra att du egentligen är bra” – och detta ska förbipasserande hinna sätta sig in i och byr sig om? hmmm). det är inne med guerilla/action-marketing och det känns som att detta är ett hemsnickrat försök att haka på trenden. det känns inte proffsigt eller kul
/gnäll-anna haha

Jonas. Jag tvivlar starkt på att det kommer generera pr. Idén håller inte. Alla kommer tro att det är någon kass gatumusikant i mängden. Kolla in min idé på Researcher istället 🙂

Utan en sträng på stan

HiFi-klubben tänker göra lite annorlunda gerilla-reklam genom att låta musiker spela musik med dålig utrustning. Och då söker de musiker via Arbetsförmedlingen. bisonblog citerar ur deras platsannons:
Utanför en stortavla finns du på plats under särski…

Niklas. Jag envisas med att tro att idén kan generera publicitet. Vi ger den det i detta nu.
Men…
Jag håller fullständigt med dig om att idén är lite ”över huvudet” på folk. Vanligt folk (vilka det nu är) kan nog ha svårt att göra skillnad mellan ljudkvalitet och musikkvalitet. Därför tror de att artisten (eller DJ: n) är kass snarare än att hon/han lirar med kassa grejer.
Men…
Det är ju inte säkert att målgruppen är ”vanligt folk”. Målgruppen är ju gissningsvis journalister vilka gissningsvis får ett förklarande tips/pressmeddelande/samtal el dyl gällande eventet.

klart en och annan hajar till om du står och spelar på gatan. men VAD tänker dom? varumärket vill stå för hög klass och stil. idén känns för töntig för det tycker jag.

kort sagt: bra låt, dålig utrustning är en bra idé på papper. men utförandet funkar inte. kill, kill, kill!

Jag tror att Hi-Fi Klubben (ja, jag särskriver med flit eftersom de tydligen skriver så) balanserar på en väldigt skör och smal tråd i den här kampanjen. Visst har vi bara en platsannons som underlag och det kanske är svårt att uttala sig utifrån det, men jag håller med Anna. Det krävs ett väldigt speciellt och övertydligt genomförande för att fungera. Annars faller det platt. Då återstår bara mediauppmärksamhet som Jonas är inne på, men det känns för osäkert att räkna med det genomslaget. I värsta fall slår det tillbaka även där.
Jag tror att Hi-Fi Klubben inspirerats av Paus || uppmärksammade kampanjer och vill vara lite ”innovativa” de också. Dock har Hi-Fi Klubben ett mycket äldre och mer välkänt varumärke från början. Gerilla-marknadsföring är vanligare hos uppstickare.

Pause har ju fördelen att deras marknadschef inte har någon över sig. Därför vågar han (låta Åkestam Holst) göra kreativa prylar. Så fort man fegar på såna här guerillaprylar så blir det skitsegt tycker jag.