Bloggfokus på MSN Innovate

Publik_msn_innovate Under förmiddagen idag anordnades MSN Innovate på Café Opera i Stockholm. Jag var där och fick se fyra olika föreläsningar om framtidens mediaklimat och det generationsskifte som pågår när det gäller betalningsmodeller för mediainnehåll. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara speciellt mycket fokus på bloggar, men nu i efterhand kan jag konstatera att alla föreläsare relaterade till bloggar i sina presentationer. En del väldigt mycket.

Kristina_carlsson

Moderator Ellinor Persson visade videoklipp med Glamourprinsessan som uttalade sig om sitt eget bloggande, annonseringsintäkter, företagsbloggar och andra frågor relevanta för annonsörer. Kristina Carlsson från mediaedge:cia gav tips på hur man som företag kan bevaka sitt varumärke i bloggvärlden (technorati, bloggportaler, söktjänster). En fråga dök om hur man som företag gör när egna annonser dyker upp på en blogg som skriver olagliga eller opassande saker. Kristina Carlsson gav inget riktigt bra svar på hur man hanterar detta från mediaedge:cia’s sida. Till saken hör ju att just Glamourprinsessan varit i lite blåsväder på sistone, vilket jag inte tror att Kristina hade stenkoll på.

Fredrik_hallbergFredrik Hallberg (som jag skrev om för 1,5 år sen) berättade om Open Source Marketing och de förändrade kommunikationsmodeller dagens marknadsförare måste anassa sig till. Han visade även skärmdumpar från Second Life varpå evenemangets DJ, tillika immaterialrättsjurist och artistmanager, Kristina Tunkrans frågade "Men vem orkar egentligen lägga fyra timmar om dagen på att sitta vid datorn i en virtuell värld". Jag pratade med Fredrik en stund efter hans föreläsning om just skillnaden mellan att se datorn och internet som ett arbetsverktyg eller spelmaskin till att betrakta den som ett socialt instrument. Som hängiven fan av nya medier och möjligheterna med dessa, måste jag ibland tänka till och inse att alla inte ser på onlinevärlden på samma sätt som jag. Även om jag själv inte lägger fyra timmar på en virtuell värld varje dag så har jag full förståelse för de som gör det.

Gustav_martner_robert_german_kristina_tu Gustav Martner och Robert German från webbyrån Daddy talade om något som kändes som ett reklambyrå-mantra; Vikten av att våga släppa loss och att som kund lita på de kreatörer man anlitat. Vi fick bland annat se några exempel på kampanjer för Volkswagen och hur man kan presentera en tysk stuteriägare på samma sätt som en VW Polo för att följa konceptet "åtta tyskar med över 150 hästar" fullt ut.

Andy_sandoz Sista talare under dagen var Andy Sandoz från Agency Republic. Han pratade snabbt och var underhållande men hade kanske inte riktig fingertoppskänsla för det svenska reklamklimatet när han visade klipp från sina Manwash-kampanjer för Lynx (Axe i Sverige). Dessa hade inte ens fått komma ut från en svensk byrå pga dess stereotypa ja-vi-visar-tjejer-med-lite-kläder-som-löddrar-in-män-samt-gör-en-spinoff-där-bara-tjejerna-är-med-och-lär-ut-hur-man-ska-stryka-kläder-endast-iförd-trosor-och-bh-upplägg. Därmed inte sagt att svenska byråer inte kan göra könsstereotyp eller sexistisk reklam. Jag tror dock inte att de når upp till Manwash-kampanjens kaliber. Andy hade dock en del andra intressantare saker att säga. Framförallt när det gäller hur konsumenter blir prosumers och börja leka med varumärket i form av t.ex. youtube-filmer.

Summan av alla föreläsningar var att de nya kommunikationsmodellerna (kolla t.ex. min teori diversifierad nätverkskommunikation från hösten 2004) visar att kunderna är betydligt mer aktiva och interagerar med företag och varumärken i betydligt större utsträckning än tidigare. Shannon & Weavers gamla teori om sändare, mottagare och bruset emellan ersätts av en nätverksmodell där alla är sändare och mottagare samtidigt och med flera på en gång (läs t.ex. Evert Gummessons Many-to-many marketing). Det gör det också svårare att kontrollera och forma bilden av sitt eget varumärke. En bra produkt från ett stabilt företag kommer klara sig bra i det nya klimatet medan tomma broschyrlöften snabbt knackas hål på. Corporate bullshit no more.

Andra bloggar om: , , , , ,