Summering av Webbdagarna 2006

Update: Nu finns ett kort videoklipp från Webbdagarna att titta på. Det hade varit trevligt med längre sekvenser, men det här ger ändå en bild av bredden på ämnesområdena.

Efter två dagar med sammanlagt 15 föreläsare och fyra paneldebatter är det dags att summera. Dagarna var indelade i fyra huvudteman; Innehåll/webbstrategi/tillgänglighet, E-handel, Framgångsrik webbmarknadsföring och Sökoptimering/Sökmarknadsföring. För egen del uppskattade jag det första och tredje blocket mest. Överlag var det mycket jag hört förut och en del riktigt grundläggande saker (som jag ändå tyckte förtjänade att upprepas). Det var svårt att veta vilken kompetens publiken på Webbdagarna hade och min gissning var att det varierade ganska stort. Från den något bittre Patron Håkansson, småföretagaren som menade att InkClub snott hans marknadsföringskoncept, till marknads- och IT-folk från större börsbolag och koncerner med stor vana från webbkommunikation i olika former.

DAG 1
_______________________________________________________________
Första passet med titeln "Framgångsrika företag har en genomtänkt webbstrategi" hölls av Niklas Mattsson, chefredaktör på Svenskt Näringslivs tidning Entreprenör och en gång grundare av Internetworld. En underhållande talare som gjorde några roliga handuppräckningsövningar och inledde med ett tillägg till föredragets titel: Framgångsrika företag har en genomtänkt webbstrategi – eller "Va?, Har ni ingen blogg?".

Ingenblogg_1

Kort referat:
– Ta ut webben från källaren, låt inte grannens son göra jobbet (ett fenomen som jag trodde börjat dött ut, men tydligen menade Nicklas att det fortfarande finns fog för uppmaningen)
– Mätbara mål, tydliga mål/syften
– Kunder är människor och ska behandlas därefter (personlig ton allt viktigare)
– Strukturera inte hemsidan efter din interna organisation. Kunden bryr sig inte.
– Att jobba med webb handlar om ett ständigt arbete. Inte stora redesign-projekt vart tredje år.
– Publiceringsverktyg håller länge – om du ständigt förbättrar hemsidan.
– Se hur andra gör. Sno friskt.
– Mät rätt saker. Mät inte allt bara för att tekniken tillåter det.
– Keep it simple stupid. Du kan inte nå alla. Vem vill du nå? Börja där.
– Webben är affärer och kan inkludera alla delar av företagets verksamhet.

_______________________________________________________________
Pass nummer två under förmiddagen var Anpassat språk ger framgångsrik kommunikation på webben av allas vår Researcher Niclas Strandh, Planner/copywriter på Heimer&Company. En lugn och fokuserad föreläsning som stundtals kändes självklar men också väldigt viktig (det är lätt att hålla med och känna igen sig men svårare att göra rätt hemma på företaget).

Kort Referat:
– Du har en tjugondels sekund på dig att skapa ett helhetsintryck av din hemsida hos besökaren
– Bra design hjälper inte om texten är dålig. Bra text kan i vissa sammahang fungera trots något sämre design. Det bästa är förstås en kombinationen av bra innehåll och design.
– Viktiga tips för text på webben (läs mer bland ppt-bilderna från föreläsningen).
– Erbjudandet först. Finesserna sedan. Krångla inte till det.

_______________________________________________________________
Tredje passet Kommunicerar er webbplats på mottagarens villkor? hölls av Hans Siljebäck och Ann Hallenberg från Tibo, ett företag som sysslar med tillgänglighet på webben.
Överlag en lite nervös föreläsning men med en del intressant om t.ex. det faktum att webbsidor inte längre bara handlar om skärmar på skrivbord utan lika mycket om mobila enheter så som telefoner och pda’s vilket ställer andra krav på hur koden utformas och sidorna designas. Läs mer i ppt-bilderna. Man beräknar att över en miljon av svenskarna behöver hjälpmedel i någon form för att ta till sig innehåll på webben. Andelen äldre ökar också markant i samhället framöver vilket kommer att ställa nya krav.

_______________________________________________________________
Sista passet innan lunch var Rickard Hansson, vd på Mindroute med Användarvänlig publicering ger effektiv kommunikation. Rickard drabbades av demojävulen med bland annat strulande projektor och mikrofon. Han höll dock ångan uppe och berättade initierat om upphandling av publiceringsverktyg och vad man bör tänka på vid kravställning och val av system.

Bloggverktyg_finishEn viktig faktor som han tycker glöms bort i förstudier och kravställning är vikten av att verktyget är lätt att använda för publicisten. Det är lätt att fastna i tekniska specifikationer och kompabilitetsfrågor, men är systemet för krångligt för slutanvändaren så motverkar ju det hela projektet.

_______________________________________________________________
Under lunchen pratade jag och Fredrik S från jobbet med Niclas Strandh om bland annat trötthet inför ordet blogg. Läs mer i inlägget om Webbdagarna på researcher.se. Som jag tidigare nämnt träffade jag även Humla Törd från Hallvarsson&Halvarsson, Peter Isaksson från Papangoo, Ann Hallenberg och Sinclair Andersen från Tibo samt webbkampanjmakaren Anette från H&M Rowell.

_______________________________________________________________
Passet efter lunch (komatimmen) var Trender och framtid gällande handel på internet och hölls av Pierre Du Rietz från Web Service Award och Stockholms E-Handelskammare. En väldigt statistiktung föreläsning med resultat från undersökningar av hur företag använder sina webbplatser och vad kunder förväntar sig av ett besök. Kolla gärna ppt-filen med många diagram och mätresultat.

_______________________________________________________________
Pass två med rubriken E-handel – nya och fler affärer med rätt e-handelsstrategi hölls av Mattias Pilhström, vd för ClearCloud. Mattias presenterade de trender han ser inom e-handel och vilka de största utmaningarna ett företag som vill etablera sig på webben ställs inför. Vi som bloggar om internetutveckling och närliggande områden känner kanske att trendlistan sett likadan ut ett bra tag nu men det hindrar ju inte dess relevans.

Trender inom e-handel enligt Mattias Pihlström:
– Web 2.0
– Rekommendationer
– Jämförelser
– Deltagande
– Bredband
– Den långa svansen
– Globalitet
– Dynamisk kundtjänst/självhjälp
– Support vid behov via livechat, VoIP
– Levande produktvisningar
– Partnerskap
– Sökmotorer
– Dynamisk prissättning

_______________________________________________________________
Nästa pass inom E-handelsblocket hölls av Thomas Eineving från Wipcore med rubriken Rätt plattform för maximerad försäljning. Thomas visade på skillnaden mellan vad du kan köpa på internet respektive vad du kan sälja. Dvs även om produkten inte säljs direkt över nätet så sker ändå stora delar av införsäljning i nämnda kanal. Som exempel nämndes "bygg din bil"-funktioner på olika biltillverkares sajter som indirekt säljer bilarna även om det inte finns en "lägg i varukorgen"-knapp för den senaste XC90:n. När det gäller e-handelslösning så menade Eineving att det vid upphandlingar ligger för mycket fokus på den tekniska plattformen och dess egenskaper istället för de mer mjuka egenskaperna som hjälper kunden genom hela köpprocessen och inte bara själva transaktionsdelen. Scaninavian Photo nämndes som bra exempel på ett företag som integrerat webben i hela affärsprocessen.

_______________________________________________________________
Det sista passet för dagen var Öka intäkterna med webbaserad betallösning med Eric Wallin, VD på DebiTech som erbjuder betalningslösningar för e-handel. Eric redogjorde kort för hur en betalväxel fungerar, eller en PSP (som står för Pay Service Provider). Under fjärde kvartalet 2005 betalade 46% av alla svenskar sina köp över internet med kort. 17% använde direktbetalning via bank, 25% betalade med faktura/inbetalningskort och 11% via postförskott. Postförskott är det dyraste betalningsalternativet oavsett ordervärde. Eric avslutade med några grundläggande tips för de företag som ska skaffa en betalningslösning för e-handel:

– Välj betalsätt efter marknad och risk
– Börja med en enkel lösning
– Läs avtalen noga – identifiera ansvar och risker
– Använd sunt affärsförnuft
– Utveckla succesivt

Kvällen avslutades med lite mingel då jag hade fortsatta diskussioner med Niclas och Peter Isaksson.

Dag 2

_______________________________________________________________
Internetworlds chefredaktör Mikael Zackrisson inledde med ett kortare föredrag kallat Visa mig företagets sajt, och jag kan säga dig hur företaget mår. Mikael pratade en del om hastigheten med vilken bra och dålig företagsinformation sprids över nätet och gav bland annat exempel med Kryptonite-historien som jag tidigare skrivit om när Billy McCormac drog den på JKL:s bloggseminarium. Bloggar är ofta inte extremt betydelsfulla var för sig, men deras förmåga att sprida och dela information kan utgöra en viktig faktor i hur dina intressenter uppfattar ditt företag.

_______________________________________________________________
Kenneth Danielsson, vd för byrånätverket Isobar fortsatte förmiddagens marknadsföringstema och pratade om Digitala medier så mycket mer än internet. Kenneth pekade på den snabba förändring av medialandskapet som skett de senaste åren där 78% använder internet varje månad, 68% använder mail, 4,6 miljoner besöker en sökmotor varje månad, 3,7 miljoner har internetband och 1,3 miljoner skriver en egen blogg (vad den siffran kommer ifrån vet jag inte). De nya kommunikationskanalerna kräver ändrad organisationsstruktur på företagen. Under 90-talet slogs informations- och marknadsavdelningarna ihop. Det är nu dags att slå ihop IT-avdelningen med Marknads- och informationsavdelningen för att rusta företaget för nya digitala lösningar.

Vi måste tänka webb först och för att lyckas bör vi ha strategier för:
Digital kommunikation
Digital närvaro
E-shopping Management
E-mail och databas
Mobil kommunikation
Trafik och mätningar
Nästa generation

_______________________________________________________________
Sbab_1 Pass tre under fredagen var casepresentationen Framgångsrika webbkampanjer av Anna Frick, projektledare på Farfar. Bland annat presenterades tankarna bakom SBAB:s kampanj "SBAB slopar topplånet" och dess genomförande på aftonbladet.se där alla annonsplatser bokades och fylldes med fejkade företagsannonser. Alla annonser animerades sedan så att de samtidigt tonade ner till svart och samma budskap fyllde respektive annonsglugg. Du kan titta hur det såg ut här. Kampanjens koncept var "Ta över". Kampanjen gick en dag i maj på aftonbladet.se och resulterade i 35 000 klick, 1000 affärer á SEK 1 000 000 vilket gav 1 miljard i utlåning för SBAB.

Anna berättade även om Viral-kampanjen för Nokia N90 som bestod av fem stycken korta filmer gjorda med kameran med avsikt att spridas över nätet i rent underhållningssyfte. Konceptet var "When you see it coming, shoot it". 6 000 000 människor beräknas ha sett någon av filmerna och klippen sägs ha genererat 68 000 000 blogginlägg eller forumpostningar som berört själva telefonmodellen N90.

_______________________________________________________________
Nästa talare var Frank Ericson, vd Advertising.com som berättade om Beteendestyrd marknadsföring där man genom att skräddarsy annonsvisningar på olika sajter kan sälja annonsutrymme till specifierade kunder som fångas upp via cookies. Genom att t.ex. mäta vilka kunder som tidigare klickat på en annons utan att gå vidare på företagets sajt kan man i ett senare skede rikta en speciellt utformad annons till just denna målgrupp som påminner om det tidigare erbjudandet och ger besökaren en andra chans att hitta tillbaka till sajten.

_______________________________________________________________
Efter lunch var det dags för konferensens fjärde tema, sökmotoroptimering/marknadsföring. Sara Andersson från Global Strategies International inledde med att avliva en del myter och reda ut begreppen under föreläsningen Effektivitet i din sökmotormarknadsföring. Hon nämnde begreppet SERM – Search Engine Reputation Management och det faktum att det inte finns några genvägar till toppen av söklistorna. Det är många faktorer som spelar in och innehåll är en av de största. Genom att helt enkelt skriva om det ditt företag erbjuder och göra det så tillgängligt som möjligt skapas en bra grund för besökarna att hitta fram till sajten. Hon underströk även vikten av att följa sökmotorernas guidelines och att det där finns mycket tips att hämta när det gäller hur man bäst anpassar sin sajt.

_______________________________________________________________
Sista passet på Webbdagarna var Sökmotoroptimering med kvalitet där Hans Sandblom från Seologik AB höll i spakarna. Han förklarade en del begrepp som t.ex. Cloaking (att visa ett innehåll för besökaren och ett annat för sökmotorerna) samt vilka faktorer som påverkar en sajts status i rankingen av innehållet. Ett återkommande inslag var också små historiska tillbakablickar som visade på hur man aldrig blir känd för att komma 2:a. Det gäller ju även i sökmotorerna och olika faktorer styr hur besökare klickar sig vidare. T.ex. är det bättre att hamna sist på första sökresultatsidan jämfört med i mitten eftersom du lättar fastnar med ögat på den sista träffen i listan innan du klickar på "fler träffar". Ett av hans bästa tips för att ligga bra till i sökmotorerna är att starta en företagsblogg.

_______________________________________________________________
Alla fyra blocken under de två dagarna avslutades med paneldiskussioner och frågor från publiken. Det var ganska blandad nivå på frågorna men överlag ett bra upplägg för att skapa mer deltagande från oss i bänkraderna. Webbdagarna filmades och det kommer att publiceras klipp från dagarna på webbdagarna.se om någon vecka eller två.

12 kommentarer

Webbdagarna hos Wass

Fredrick Wass på bisonblog har sammanfattat Webbdagarna på ett utmärkt sätt. Och min ppt-presentation [pdf] finns att tillgå. Och om några dagar kommer det också finnas filmklipp från dagarna via Webbdagarnas sajt.

Technorati påstår att det snarare är ca 7000 blogginlägg som innehåller ”n90” än 68 miljoner. Google hittar ungefär 7 miljoner webbsidor som innehåller ”n90” (men Googles uppskattningar är SJUKT grova, speciellt om någon site med hög PageRank använder termen). Är Farfars övriga siffror lika tagna ur luften?
Men hur pass knutna är då virusfilmerna till antalet sidor/bloggar om N90? En liten analys av hur framgångsrik Nokia-kampanjen ifråga var skulle kunna vara att räkna antalet länkar till sidan. MSN hittar 3 (varav 2 är från Farfars hemsa), och Google hittar inte en enda länk till ooouch.com. Hoppsan, Farfar – hur bra var viruseffekten i kampanjen egentligen?

1. Technorati mäter inte alla webbsidor.
2. Kopiorna på filmen ligger på hundratals olika servrar och sidor.
I övrigt får du vända dig direkt till Farfar för ytterligare svar. Håller verkligen med om att webbstatistik är extremt lurigt.

Anna berättade även om Viral-kampanjen för Nokia N90 som bestod av fem stycken korta filmer gjorda med kameran med avsikt att spridas över nätet i rent underhållningssyfte. Konceptet var ”When you see it coming, shoot it”. 6 000 000 människor beräknas ha sett någon av filmerna och klippen sägs ha genererat 68 000 000 blogginlägg eller forumpostningar som berört själva telefonmodellen N90.

Anna berättade även om Viral-kampanjen för Nokia N90 som bestod av fem stycken korta filmer gjorda med kameran med avsikt att spridas över nätet i rent underhållningssyfte. Konceptet var ”When you see it coming, shoot it”. 6 000 000 människor beräknas ha sett någon av filmerna och klippen sägs ha genererat 68 000 000 blogginlägg eller forumpostningar som berört själva telefonmodellen N90.