McDonalds skapar förtroende med CSR-blogg

Kevin Dugan på Strategic Public Relations berättar om hur McDonalds lärde sig sin fejkbloggläxa och ett år senare lanserade deras nya blogg Open for Discussion med beskrivningen ”Corporate social responsibility through the eyes of Senior Director, Bob Langert, and the other people at McDonald’s who work on corporate responsibility issues that matter.”
Tidigare hade en blogg kallad

Folkkungagatan_05_cmykKevin Dugan på Strategic Public Relations berättar om hur McDonalds lärde sig sin fejkbloggläxa och ett år senare lanserade deras nya blogg Open for Discussion med beskrivningen "Corporate social responsibility through the eyes of Senior Director, Bob Langert, and the other people at McDonald’s who work on corporate responsibility issues that matter."

Tidigare hade en blogg kallad Lincolnfry skapats, vilken handlade om en pommes frites som sades vara lik Abraham Lincoln (konceptet lanserades i en reklamkampanj under Superbowl -05). Bloggen blev hårt kritiserad och nu har McDonalds i sin nya CSR-blogg en betydligt mer transparent approach till både sig själva och kunderna. Kevin Dugan sammanfattar:

"In an age of corporate cynicism where folks are seemingly lying in wait for a company to make a mistake, McDonald’s experiments, screws up in full view of the public, learns from it and keeps trying. They do it with their menu too.

McDonald’s launched Lincolnfry to try and cash in on a trend without understanding it. They learned from this and created Open for Discussion to support a larger corporate responsibility strategy. I’m lovin’ their perseverance. After experiencing the risk of blogging, they are now reaping the reward. This should tell corporations that blogs are worth the trouble. It should also tell them that bloggers forgive transparent, authentic companies."

Hur McDonald’s agerat påminner mig om det som Loïc Le Meur rapporterade om på Bloggforum. Då handlade det om det franska bolaget Vichy som lyckades återfå förtroendet från sina kunder, också efter en bloggskandal. Jag skrev bland annat så här:

"Hur hanterade man den pinsamma situationen? Man bad om ursäkt, gick ut med bild och namn på de som stod bakom bloggen och skapade ett community med kvinnliga bloggare som fick testa produkten och posta recensioner utan tillrättalagda argument. Efter ett tag kom positiv feedback från både press- och bloggvärlden och Vichy kunde genom en uppriktighet och transparens återuppbygga en del av den förlorade trovärdigheten hos varumärket." Läs hela inlägget.

2 kommentarer

Friterade bluffbloggar med president-pommes och lärdom av kokta affärsidéer

I samband med förra årets Supebowl hade McDonalds satt upp en bluffblogg om en pommes frites som sas likna den gamle presidenten Abraham Lincoln. Bluffen uppdagades och McDonalds fick kritik för detta, en kritik som sved kan man tro.
Ett år senare…

Som älskare av snabbmat så satt jag en dag och funderade på varför jag gillade den ena bättre egentligen. Den ena har vissa tillbehör till hamburgaren och läsken som jag gillar mycket etc.
Kort sagt pommesen är bättre på McDonalds, dippen till pommesen bättre på MAX. Hoppas McDonald´s skaffar räksallad som Sibylla snart. Men jag kollade lite vad jag satte i mig i hamburgaren och detta fann jag på deras hemsidor:
Max hamburgare innehåller: Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett).
McDonalds hamburagre innehåller: 100% rent nötkött kryddas vid grillning med salt och peppar.
Vad i hela friden håller MAX på med?!!?!?!? Poppis burgare eller?!?!?!? Så mycket skit i köttet som man äter! På McDonalds är det ännu godare och man stoppar inte i sig en massa man inte beställt! Som ”vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett). ” DETTA I ETT HAMBURGERKÖTT! MAX borde inte kalla det för hamburgare! Pannbiff är bättre uttryck för dem!
McDonald´s tack!