Inget nytt under reklambranschens lönesol

För nästan exakt ett år sedan postade jag ett inlägg med rubriken Oförändrad lönediskriminering i reklambranschen. Även i år stämmer rubriken bra, efter redovisningen av den senaste löneenkäten från reklamförbundet. Rapporten uppmärksammas bland annat av Bold och Resumé. Anna Serner, vd för Sveriges reklamförbund uttalar

Reklambranschens_lneenkt_1 För nästan exakt ett år sedan postade jag ett inlägg med rubriken Oförändrad lönediskriminering i reklambranschen. Även i år stämmer rubriken bra, efter redovisningen av den senaste löneenkäten från reklamförbundet. Rapporten uppmärksammas bland annat av Bold och Resumé.
Anna Serner, vd för Sveriges reklamförbund uttalar sig:

På Bold:
"På ledande befattningar har män, liksom tidigare, högre lön än kvinnor. Siffrorna talar sitt tydliga språk, även vår bransch är ojämlik, säger Anna Serner."

På Resumé:
"- Man måste vara medveten om att skillnaderna bygger på att det är inte jämställt. Medvetenheten hos den som sätter lön måste öka om att det här handlar om diskriminering och inte kompetensskillnad, säger Anna Serner, som nämner ledarutbildningar för män och kvinnor som ett recept för att minska löneskillnaderna."