Grafisk identitet som managementverktyg

Sajten Identityworks är inriktad på betydelsen av den grafiska kommunikationen i ett företags varumärke. Du kan till exempel läsa recensioner av redesignprojekt (at&t lanserade ny profil 21 november) samt andra artiklar om design och ”Identity as a leadership tool”. Jag fastnade för en artikel om logotypedesign ursprungligen skriven 1997. Den beskriver ”The Six Universal Attributes Of a Great Mark” och jag har översatt de sex punkterna.

Sajten Identityworks är inriktad på betydelsen av den grafiska kommunikationen i ett företags varumärke. Du kan till exempel läsa recensioner av redesignprojekt (at&t lanserade ny profil förra veckan EDIT: i samband med fusionen med SBC. Länktips från Researcher till Visa attityd) samt andra artiklar om design och "Identity as a leadership tool". Jag fastnade för en artikel om logotypedesign ursprungligen skriven 1997. Den beskriver "The Six Universal Attributes Of a Great Mark" och jag har översatt de sex punkterna (klicka på "Continue reading.." nedan)

Logotypes_1
Håller ovanstående logotyper måttet?

En bra logotype är alltid:

1. Unik
Inte i hela världen, men tillräckligt för att särskilja dig från konkurrenterna på din marknad.

2. Praktisk
Går att trycka i liten storlek, i färg, i svart eller vitt och som negativ.

3. Grafisk
Kommunicerar visuellt och är inte beroende av betraktarens verbala eller intellektuella förmåga.

4. Enkel i sin form
Innehåller bara EN grafisk idé. Ingår en symbol i logotypen bör företagsnamnet vara skrivet med ett relativt enkelt och rent typsnitt. Om företagets namn också är logotypen så är det EN idé eller funktion som gör den speciell, som t.ex. IBMs ränder. Ju mer unikt företagetsnamn desto enklare grafisk lösning.

5. Tydlig
En bra designad logo kommunicerar aldrig mer än ett kännetecken/utmärkande drag (t.ex. stark, snabb eller dynamisk)

6. Lämplig
Till slut måste förstås det som logon representerar vara i fas med designen. En logotype som inte matchar företagets rykte, marknadsposition och värderingar försvagar istället för stärker varumärket.

1 kommentar