Marknadsföring motverkar cynism

Den vid första anblick paradoxala rubriken har Elizabeth Albrycht på ett inlägg som bland annat handlar om passiv och aktiv mediekonsumtion. Hon menar att marknadsföring där människor ges möjlighet att skapa, vara kreativa och samarbeta samt också bli bekräftade och hörda skulle kunna vara ett kraftfullt vapen mot cynism. (Skulle tro att Permission Marketing-bloggaren Mattias Durnik gillar den approachen)

Den vid första anblick paradoxala rubriken har Elizabeth Albrycht på ett inlägg som bland annat handlar om passiv och aktiv mediekonsumtion. Hon menar att marknadsföring där människor ges möjlighet att skapa, vara kreativa och samarbeta samt också bli bekräftade och hörda skulle kunna vara ett kraftfullt vapen mot cynism. (Skulle tro att Permission Marketing-bloggaren Mattias Durnik gillar den approachen)

"But, if we turn marketing on its head, if we allow people to participate, especially to create, you suddenly have a major force working on society.  Only a few people at first, but more and more as we go on.  People are used to marketing.  We are a marketing society.  Marketing is in our blood.  Marketing is a powerful vector. Why couldn’t it be a force for creativity vs. passivity?"

Hon närmar sig också de virtuella världar som skapas av speltillverkare och andra nätverkscommunities (vilket fick mig att tänka på den Think Tank jag var på tidigare i höst). Världar som är skapade för att göra business av relationer men som också låter konsumenten agera, uppleva och utforska. Vara kreativ. Jämförelsen mellan tryckta tidningar och kommenterbara artiklar online tycker jag sätter fingret på resonemanget.

"Passive people aren’t creative, and I bet that is part of the reason for cynicism.  The hours you spend in front of the TV or the PlayStation, while entertaining, add nothing to the world; they have little to no creative impact.  But, writing, drawing, sewing, building — all of these things add something.  World of Warcraft adds something.  Wipeout Fusion doesn’t.  WoW is creative by its very nature.  WF isn’t.  See what I am getting at?
Reading a print magazine is passive.  Reading it online, clicking and commenting immediately on a story is creative.  Seeing an ad for Ban deodorant is passive.  Creating the copy is creative."

Läs mer på Elizabeth Albrychts blogg.

3 kommentarer

Ett helt klart sympatiskt inlägg av Elizabeth Albrycht!
Även om jag inte vet på vilken forskning som Elizabeth grundar sitt påstående om att cynism i samhället minskar om vi involverar konsumenter i marknadsföring så är jag i alla fall med på idén om att kunder som är involverade och uttrycker sina åsikter kan skapa effektiv marknadsföring! 🙂