Det nya medielandskapet innehåller proffsbloggar

I inlägget Online Publications & The Collectively ProducedNew Media Bejkon reflekterar författaren kring framtidens medielandskap och den konkurrens som den digitalt publicerade journalistiken utgör för etablerade kanaler så som tidningar.

"Kommersiella bloggar kommer snart till Sverige och de kommer att ta upp mer och mer fajt med traditionella media. Jag tror att bloggarna kommer att vinna över många läsare då nyhetsredaktionerna är trötta, understaffade och totalt okunniga i jämförelse med de resurser av kunskap som snabbt kan samlas på ett och samma ställe hos bloggarna."

Jag har tidigare skrivit om Steve Rubels syn på proffsbloggar. New Media Bacons analys är väldigt entusiastisk, kanske lite i överkant när det gäller hastigheten med vilken förändringarna sker. Men att tendenserna finns där, det är helt klart.

1 kommentar

I en kommentartråd på Marginal Revolution för ett par veckor sedan (nästan helt säker på att det var där, men jag kan inte hitta posten ifråga nu) såg jag en del intressanta spekulationer om att vetenskapliga meriter i form av publicerade tidskriftsartiklar snart kommer vara betydligt mindre viktiga än meriter i form av annat – vanliga tidningsartiklar, bloggar etc. Det lät även där entusiastiskt i överkant om hur fort det skulle gå. (Men det är nog inte omöjligt att vi delvis hamnar där så småningom. För vissa områden lär det gå synnerligen långsamt – åtminstone tills trovärdighetsfrågan är löst.)
Vissa kommersiella bloggar är sannolikt redan ”här” – om man läser på engelska, åtminstone. Gizmodo är väl den första jag kommer att tänka på. Man kan i princip lika gärna läsa den istället för att läsa en ”pryltidning”.